Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN

Go down 
5 posters
AuthorMessage
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

"VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN Empty
PostSubject: "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN   "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN EmptyTue Jul 07, 2009 5:01 pm

Een interne staatshervorming? (07/07/09 - De Morgen)
Volgens De Morgen zijn de Vlaamse regeringsonderhandelaars al ver gevorderd over belangrijke punten in de luiken energie, milieu en ruimtelijke ordening. Over de inperking van de macht van de provincies is het laatste woord nog niet gezegd.

Sommige onderhandelaars tellen nog 'zeven overblijvende knelpunten'. Een van die knelpunten gaat over de mogelijke beperking van de bevoegdheden van de provincies. Die zouden zich niet langer mogen bezighouden met gemeenschapsmateries zoals cultuur of onderwijs. In de eerste nota van de formateur werd al aangekondigd dat bevoegdheden maximaal nog door "twee niveaus" zouden mogen worden uitgeoefend, in het kader van "minder bestuurlijke verrommeling door een interne staatshervorming".

Zo wordt het bibliotheekbeleid op dit moment uitgestippeld door de gemeente, de provincie en de Vlaamse overheid. In de toekomst zouden nog maar twee niveaus zich met de bibliotheken mogen bemoeien. Concreet betekent dit dat de provincies ertussenuit zouden vallen.

Sp.a en N-VA zijn ronduit voorstander van die inperking van de macht van de provincies, CD&V houdt er naar verluidt 'een gespleten mening' op na. Wellicht wordt de hervorming van de provincies doorverwezen naar een commissie 'interne staatshervorming' die de komende vijf jaar de overlappingen tussen de verschillende bestuurlijke niveaus moet uitzuiveren.
Back to top Go down
RADIKAAL




Number of posts : 270
Location : BELGISTAN
Registration date : 2008-11-23

"VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN Empty
PostSubject: Re: "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN   "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN EmptyTue Jul 07, 2009 5:05 pm

Aangezien het hier een staatshervorming betreft moet men zo radicaal mogelijk zijn, om bij onderhandelingen zo veel mogelijk binnen te halen: ik vind dat het centrale niveau (het Vlaamse) ál zijn bevoegdheden moet afstaan aan het lagere niveau, dat dichter bij de burgers staat: de provincie dus. Dat is het subsidiariteitsbeginsel, waar alle goede Vlamingen voorstander van zijn. cyclops
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

"VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN Empty
PostSubject: Re: "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN   "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN EmptyTue Jul 07, 2009 5:17 pm

PATRIOT wrote:
Aangezien het hier een staatshervorming betreft moet men zo radicaal mogelijk zijn, om bij onderhandelingen zo veel mogelijk binnen te halen: ik vind dat het centrale niveau (het Vlaamse) ál zijn bevoegdheden moet afstaan aan het lagere niveau, dat dichter bij de burgers staat: de provincie dus. Dat is het subsidiariteitsbeginsel, waar alle goede Vlamingen voorstander van zijn. cyclops

Ik niet en ik ben een goede Vlaming, geef het school - en bibliotheek beleid aan de gemeenten
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

"VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN Empty
PostSubject: Re: "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN   "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN EmptyTue Jul 07, 2009 6:43 pm

perikles wrote:
PATRIOT wrote:
Aangezien het hier een staatshervorming betreft moet men zo radicaal mogelijk zijn, om bij onderhandelingen zo veel mogelijk binnen te halen: ik vind dat het centrale niveau (het Vlaamse) ál zijn bevoegdheden moet afstaan aan het lagere niveau, dat dichter bij de burgers staat: de provincie dus. Dat is het subsidiariteitsbeginsel, waar alle goede Vlamingen voorstander van zijn. cyclops

Ik niet en ik ben een goede Vlaming, geef het school - en bibliotheek beleid aan de gemeenten

Ik ben geen Vlaming en ben het walgelijke, Vlaamse imperialisme beu.
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

"VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN Empty
PostSubject: Re: "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN   "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN EmptyTue Jul 07, 2009 6:48 pm

Bruno wrote:
perikles wrote:
PATRIOT wrote:
Aangezien het hier een staatshervorming betreft moet men zo radicaal mogelijk zijn, om bij onderhandelingen zo veel mogelijk binnen te halen: ik vind dat het centrale niveau (het Vlaamse) ál zijn bevoegdheden moet afstaan aan het lagere niveau, dat dichter bij de burgers staat: de provincie dus. Dat is het subsidiariteitsbeginsel, waar alle goede Vlamingen voorstander van zijn. cyclops

Ik niet en ik ben een goede Vlaming, geef het school - en bibliotheek beleid aan de gemeenten

Ik ben geen Vlaming en ben het walgelijke, Vlaamse imperialisme beu.

Er is geen sprake van imperialisme, de Vlaamse overheid is de beleidsbepalende overheid voor de provincies, net zoals de Waalse overheid haar provincies heeft. U staat met uw opinie over provincies ongeveer alleen.

Wist u dat de volgende gouverneur van Limburg een Vlaams Nationalist moet zijn?

Bekijk even dee blog van prof. Matthias Storme

http://vlaamseconservatieven.blogspot.com/
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

"VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN Empty
PostSubject: Re: "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN   "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN EmptyTue Jul 07, 2009 8:52 pm

Bruno wrote:
perikles wrote:
PATRIOT wrote:
Aangezien het hier een staatshervorming betreft moet men zo radicaal mogelijk zijn, om bij onderhandelingen zo veel mogelijk binnen te halen: ik vind dat het centrale niveau (het Vlaamse) ál zijn bevoegdheden moet afstaan aan het lagere niveau, dat dichter bij de burgers staat: de provincie dus. Dat is het subsidiariteitsbeginsel, waar alle goede Vlamingen voorstander van zijn. cyclops

Ik niet en ik ben een goede Vlaming, geef het school - en bibliotheek beleid aan de gemeenten

Ik ben geen Vlaming en ben het walgelijke, Vlaamse imperialisme beu.

Het Vlaams imperialisme komt vreemd genoeg niet altijd uit Vlaanderen. Alhoewel nu meer dan vroeger.
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

"VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN Empty
PostSubject: Re: "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN   "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN EmptyTue Jul 07, 2009 8:54 pm

perikles wrote:
Bruno wrote:
perikles wrote:
PATRIOT wrote:
Aangezien het hier een staatshervorming betreft moet men zo radicaal mogelijk zijn, om bij onderhandelingen zo veel mogelijk binnen te halen: ik vind dat het centrale niveau (het Vlaamse) ál zijn bevoegdheden moet afstaan aan het lagere niveau, dat dichter bij de burgers staat: de provincie dus. Dat is het subsidiariteitsbeginsel, waar alle goede Vlamingen voorstander van zijn. cyclops

Ik niet en ik ben een goede Vlaming, geef het school - en bibliotheek beleid aan de gemeenten

Ik ben geen Vlaming en ben het walgelijke, Vlaamse imperialisme beu.

Er is geen sprake van imperialisme, de Vlaamse overheid is de beleidsbepalende overheid voor de provincies, net zoals de Waalse overheid haar provincies heeft. U staat met uw opinie over provincies ongeveer alleen.

Wist u dat de volgende gouverneur van Limburg een Vlaams Nationalist moet zijn?

Bekijk even dee blog van prof. Matthias Storme

http://vlaamseconservatieven.blogspot.com/


Steve Stevaert was dus niet Vlaams-nationalistisch genoeg. Hmm. Misschien is zijn Limburgs patriotisme een goed tegengif.
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

"VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN Empty
PostSubject: Re: "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN   "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN EmptyTue Jul 07, 2009 8:56 pm

Ik heb niemand ooit de vraag horen stellen of al die regionalistische en communautaristische overheden de structuur en de bevoegdheden van de provincies op eigen houtje mogen veranderen. Mij lijkt dit een grondwettelijke materie, dus niet.
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

"VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN Empty
PostSubject: Re: "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN   "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN EmptyTue Jul 07, 2009 11:53 pm

Sprakeloos wrote:
Ik heb niemand ooit de vraag horen stellen of al die regionalistische en communautaristische overheden de structuur en de bevoegdheden van de provincies op eigen houtje mogen veranderen. Mij lijkt dit een grondwettelijke materie, dus niet.

De regionale regeringen kunnen de provincies niet afschaffen, maar er wel een lege doos van maken. Ecolo is voorstander om een aantal bevoegdheden van de provincies af te pakken (wegenbouw, cultuur, scholen) dan schiet er niet veel over. En aan Vlaamse kant zijn toch heel wat partijen voor een vermindering van de bevoegdheden van de provincies. Wegen zijn in Vlaanderen als gewestelijk ... puik de heraanleg van de Turnhoutsebaan in Antwerpen gaat plotseling sneller.
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

"VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN Empty
PostSubject: En wat zegt Paul Buysse vandaag in De Standaard   "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN EmptyTue Jul 14, 2009 9:16 am

'Realiseren waar Voka altijd voor gepleit heeft', vat Bekaert-voorzitter Paul Buysse de uitdaging samen. 'Muyters moet de begroting in evenwicht brengen en moet vanuit zijn verantwoordelijkheid als minister van Werk nieuwe sectoren stimuleren.' Buysse zegt dat Muyters ook jobs naar hier zal kunnen halen door Vlaanderen aantrekkelijker te maken en het oerwoud van regeltjes te saneren. Een drastische herevaluatie van het bestaande arsenaal dringt zich op.

'Wat is de toegevoegde waarde van al die beslissingsniveaus die we vandaag hebben? Het niveau van de provincies bijvoorbeeld moet ter discussie worden gesteld.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

"VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN Empty
PostSubject: Re: "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN   "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN EmptyTue Jul 14, 2009 2:03 pm

Via een nieuwslink op de site van skynet kwam ik op deze leuke blog:

http://gdb.skynetblogs.be

12-07-2009
Voorstelling Vlaamse Regering

230527583 o Jullie merken het: Frank Vandenbroucke is er niet meer bij. Hij moest dringend een pak geld in de fik steken (grmpff).

Nu effe serieus. Onze ploeg zit op één lijn.

Dat kan ook moeilijk anders.

De vroegere baas van De Lijn heeft Frank VDB vervangen (gniffel grmpff).

OK. Genoeg gelachen. Ik presenteer U met gepaste trots: de Vlaamsche bestuursploeg.

U herkent van links naar rechts op de foto: bugs bunny, roger rabbit, de beun-, de lijn-, de baas- en de paashaas. De andere 3 konijnen zijn reeds op missie, op vakantie, op syndicaal verlof, ziek of ze hadden dringend andere verplichtingen.

Weet ik het?

Groetjes van George Clooney.
Laughing
Back to top Go down
Sponsored content





"VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN Empty
PostSubject: Re: "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN   "VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN Empty

Back to top Go down
 
"VLAAMSE" "REGERING" VALT PROVINCIES AAN
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Overbodige "Vlaamse" regering boekt verlies !
» DS: "Vlaamse regering brokkelt langzaam af".
» De nieuwe "Vlaamse" regering...
» vlaamse regering werkt beter dan de federale regering
» l'autorité "flamande" se rend elle-même inutile - "Vlaamse" overheid maakt zichzelf overbodig

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: