Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 "Vlaming" trakteert heel Ardens dorp op barbecue

Go down 
4 posters
AuthorMessage
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

"Vlaming" trakteert heel Ardens dorp op barbecue Empty
PostSubject: "Vlaming" trakteert heel Ardens dorp op barbecue   "Vlaming" trakteert heel Ardens dorp op barbecue EmptyMon Aug 17, 2009 7:16 pm

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GAE2DQKA5&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=nieuwe-week

Vlaming trakteert heel Ardens dorp op barbecue

'Bedankt voor de gastvrijheid, Chairière'

Voor de leukste barbecue van het land moest je het voorbije weekend in het Waalse Chairière zijn. Daar trakteerde Vlaming Chris Waterschoot het hele dorp op een eetfestijn. 'Uit dank omdat ik hier al 42 jaar welkom ben én om de politici een neus te zetten door te bewijzen dat Vlamingen en Walen prima met elkaar kunnen opschieten.'
Chairière: zijn kerk, zijn school, zijn brouwerij. Meer valt er niet te beleven in het dorpje, dat zich met zijn 84 zielen tegen de Franse grens aanschurkt. Er is niet één winkel. Voor een supermarkt moet je een expeditie van enkele tientallen kilometers door de heuvels van dit 'klein Zwitserland' ondernemen.

Maar afgelopen zaterdag, op 15 augustus, liep heel het dorp uit, richting de chalets van Monsieur Watterskot , zoals Chris Waterschoot (66) hier respectvol wordt genoemd. Met recht en reden, want de man, die in het Waasland een bekend figuur is als uitbater van twee Hubo doe-het-zelfzaken en twee dierenspeciaalzaken Tom&Co, trakteerde zomaar eventjes heel het dorp op een barbecue, inclusief een sloot drank.

'42 jaar geleden kwamen mijn vrouw Jeannine en ik hier voor het eerst. We huurden toen een chalet diep in de bossen. Toen die verkocht werd, gingen we zelf op zoek naar een stek. We vonden dit terrein waarop twee oude legerbarakken stonden. Die hebben we afgebroken en vervangen door twee chalets. Eentje waar wij met vakantie komen, eentje waar vrienden kunnen logeren.'

Dat Chris ondertussen deel uitmaakt van het dorp, is wel duidelijk wanneer hij er maar niet in slaagt even aan alle tafels bonjour te zeggen. Voortdurend klampen gasten hem aan en overal moet worden geklonken op la grande fête , hoewel er ook tafels zijn waar het dialect van Hamme wordt gesproken. 'Ik schat dat er ongeveer 140 mensen zijn gekomen', aldus Waterschoot. 'De helft uit Chairière, de andere helft zijn Vlamingen. Vrienden, mijn personeel en natuurlijk de kerels van mijn Stammtisch . Al 32 jaar komen we elke vrijdagavond met dezelfde mensen in hetzelfde café aan dezelfde tafel samen om dezelfde zever te vertellen. Daar is het idee voor de barbecue gegroeid. Ik stond erop ook Vlamingen uit te nodigen om de politici in Brussel te bewijzen dat er geen gevechten uitbreken wanneer Vlamingen en Walen staan aan te schuiven voor een bord vlees.'


Dat Walen en Vlamingen toch een beetje samenkruipen aan aparte tafels zullen we maar aan de taalhindernis wijten, want de sfeer evolueert samen met het slinken van de drankvoorraad van gemoedelijk naar jolig. De Walen etaleren de paar woorden Nederlands die ze kennen, de Vlamingen verkrachten de taal van Molière dat het een lieve lust is, maar het lokale Bièvre-bier blijkt de taal die iedereen begrijpt.

'De mensen uit de streek zijn toch een beetje in zichzelf gekeerd', zegt Waterschoot, die uitlegt hoe hij zich heeft geïntegreerd: 'Ik ben zelf naar de dorpelingen gestapt en heb gezegd: wat kan ik voor u doen ? Dat hebben ze gewaardeerd en ik heb er hun gastvrijheid voor in ruil gekregen.'

Wát hij dan voor de mensen van Chairière heeft gedaan? 'Daar kan ik een boek over schrijven. Allez: één verhaal. Ik ben brandweercommandant geweest en in het naburige Alle gaf ik les aan lokale vrijwilligers. Jongens die hun eigen naft moesten betalen om ergens een brand te gaan blussen. Die lessen heb ik zelfs bij kaarslicht gegeven, want in hun lokaal hadden ze niet eens elektriciteit.'

'Maar de verzuring heeft ook hier toegeslagen. Mensen komen hun huis niet meer uit. Allemaal de schuld van de televisie. Ook daarom wou ik deze barbecue geven en het mooie is: haast iedereen is gekomen. En alles op mijn kosten, hé. Er bestaan twee kunsten in het leven: de kunst om rijk te worden en de kunst om anderen van je centen te laten genieten. Ik heb dan ook de rekening nog niet gemaakt, maar ik denk dat ik ergens tussen 7.500 en 12.500 euro uitkom.'

Of hij dit nu ook voor zijn geboortedorp Hamme zal doen? 'Zeg eens, daar wonen wel 22.000 mensen. Maar hier in Chairière is het zeker voor herhaling vatbaar.'

Jo De Ruyck
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

"Vlaming" trakteert heel Ardens dorp op barbecue Empty
PostSubject: Re: "Vlaming" trakteert heel Ardens dorp op barbecue   "Vlaming" trakteert heel Ardens dorp op barbecue EmptyMon Aug 17, 2009 7:43 pm

Quasi iedereen is voor de eenheid van België, behoudens enkele zonderlingen.
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

"Vlaming" trakteert heel Ardens dorp op barbecue Empty
PostSubject: Re: "Vlaming" trakteert heel Ardens dorp op barbecue   "Vlaming" trakteert heel Ardens dorp op barbecue EmptyMon Aug 17, 2009 9:01 pm

Eigenlijk wel een hartopbeurend verhaal! sunny
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

"Vlaming" trakteert heel Ardens dorp op barbecue Empty
PostSubject: Re: "Vlaming" trakteert heel Ardens dorp op barbecue   "Vlaming" trakteert heel Ardens dorp op barbecue EmptyMon Aug 17, 2009 11:27 pm

JDN aurait-il assisté au barbecue, ou sa flamandophobie l'en aurait-il empêché? Twisted Evil
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

"Vlaming" trakteert heel Ardens dorp op barbecue Empty
PostSubject: Re: "Vlaming" trakteert heel Ardens dorp op barbecue   "Vlaming" trakteert heel Ardens dorp op barbecue EmptyTue Aug 18, 2009 12:09 am

Diogène wrote:
JDN aurait-il assisté au barbecue, ou sa flamandophobie l'en aurait-il empêché? Twisted Evil

Il habite dans un autre "département" Wink
Back to top Go down
Sponsored content





"Vlaming" trakteert heel Ardens dorp op barbecue Empty
PostSubject: Re: "Vlaming" trakteert heel Ardens dorp op barbecue   "Vlaming" trakteert heel Ardens dorp op barbecue Empty

Back to top Go down
 
"Vlaming" trakteert heel Ardens dorp op barbecue
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» VRT: "Wat is een Vlaming?"; Annemans: "wij zijn voor de inboorlingen."
» "Werkende" "Vlaming" tegen Vlaemsche belasting
» FLATER VAN PAUS / BOURDE DU PAPE: "zijn geboorteland, Vlaanderen" / "son pays natal, la Flandre"
» PVDA: "één regering voor heel België volstaat"
» "Heel België weer tweetalig"

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: