Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Jan Dhaen (Groen) naar N-VA

Go down 
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Jan Dhaen (Groen) naar N-VA Empty
PostSubject: Jan Dhaen (Groen) naar N-VA   Jan Dhaen (Groen) naar N-VA EmptyTue Jan 11, 2011 1:24 pm

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit een goede zaak is. Van Besien mag volgen. Zijn toekomst is duidelijk in een Vlaams-nationalistische partij.

DE STANDAARD

Ook Jan Dhaene kiest voor N-VA
Tweede overstap naar N-VA in maand tijd

* dinsdag 11 januari 2011
*
* Auteur: Kris Vanhee en , Freddy Vermoere

Jan Dhaen (Groen) naar N-VA REG1_G4234OEO3.1_DWDHAENE.jpg.275
© PATRICK HOLDERBEKE

KORTRIJK - Na Ludo Halsberghe (ex-Open VLD en onafhankelijke), maakt nu ook voormalig Europarlementslid Jan Dhaene de overstap naar de N-VA.

‘Ik ontken noch bevestig de geruchten', zei Dhaene gisternamiddag nog. Gisteravond werd het bericht officieel de ether ingestuurd. Groen-rode jongen Jan Dhaene uit Kortrijk trekt voortaan de kaart van de N-VA. Hij is daarmee de tweede Kortrijkzaan in een maand tijd die voor de Vlaams-nationalistische partij opteert.

Dhaene begon zijn loopbaan als groene jongen. Het leverde hem in 2002 zelfs voor twee jaar, door een gunstige speling van het lot, een zetel op in het Europees Parlement. Omdat hij altijd een voorstander was van samenwerking tussen Groen! en de SP.A botste het met zijn groene partij, want die wou onafhankelijk blijven en niet opgaan in de SP.A

Dhaene zocht dan maar zelf aansluiting bij de SP.A. Hij maakte ooit verkiezingsborden, waarvan de helft groen en de helft rood was. Bij de jongste gemeenteraadsverkiezingen raakt hij echter niet verkozen voor de SP.A. Hij kreeg wel een zitje in de OCMW-raad. Volgens afspraak moest hij halfweg de bestuursperiode de raad verlaten. Dhaene was dus een vrij man.

‘Er zijn inderdaad positieve gesprekken geweest met de N-VA en voorzitter Frederik Vlaminck', zegt Jan Dhaene. ‘Ik zie wat voor een revolte aan de gang is in de politiek. In Brussel zit alles muurvast en kunnen nog amper beslissingen worden genomen. Er is nood aan een nieuw regime en de N-VA vertolkt die nood. Ik had op dit moment geen mandaten meer en kon dus gaan en staan waar ik wou.'

Dhaene wil geen opportunist worden genoemd. Hij betreurt zijn vroegere overstap naar de SP.A. ‘Mijn overstap naar de SP.A noem ik vandaag een vergissing. Ik trok daarom mijn conclusies. Er was te weinig openheid. De tijden zijn ondertussen ook veranderd. Politiek zitten we in een uitzonderlijke situatie. Voor mezelf kan ik de overstap naar de N-VA perfect verantwoorden.'

De Kortrijkse N-VA-voorzitter Frederik Vlaminck reageert rustig op de overstap van Dhaene. ‘We proberen natuurlijk onze basis te verbreden. Wie geen mandaat uitoefent, kan komen praten. Mensen wegsnoepen van andere partijen, is niet de bedoeling. In dit geval is Jan Dhaene zich zelf komen aanbieden. En we zijn er op ingegaan.'
Back to top Go down
 
Jan Dhaen (Groen) naar N-VA
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Groen en Ecolo samen naar de kiezer in Brussel
» Groen voelt zich mee verantwoordelijk voor catastrofe federalisme / Groen se rend co-responsable de la catastrophe du fédéralisme
» De separatisten van Groen-Ecolo - les séparatistes d'Ecolo-Groen
» Groen ook duidelijk Vlaams-nationalistisch
» LA TRAHISON VERTE - HET GROEN VERRAAD

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: