Mutien
Number of posts : 119 Location : Dudzele Registration date : 2010-01-20
| Subject: Re: Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt Wed Jan 20, 2010 9:39 pm | |
| - Bruno wrote:
- jp wrote:
- Bruno wrote:
- In heel uw betoog lees ik vooral een koele en berekende economische logica, gekoppeld aan een ongenuanceerde visie ("arm Wallonië"/"rijk Vlaanderen"). Ik vind deze gedachtengang onetisch en asociaal, vandaar ook mijn vergelijking met mindervaliden, die zijn nog verschillender dan "de Walen". Dat belooft...
Wat is daar mis mee? is dat associaal of onetisch? als belgie geen economie meer heeft, dan heeft belgie geen geld, als we geen geld meer hebben dan zal onze samenleving pas 'associaal' zijn. Want dat betekent geen penioenen, geen werkloosheidsuitkeringen, geen onderwijs, ... . Economie is het draagvlak van onze samenleving.
En uw vergelijking met invaliden trekt op niks. Walen zijn niet beperkt in hun vaardigheden zoal invaliden. alleen hun economie moet terug op gang komen. En dit lijkt niet te lukken in een belgie, dus is het misschien voordeliger, zowel voor vlaanderen als wallonie, om te splitsen. Ik denk dat u mijn vergelijking met mindervaliden fout begrijpt. Wat ik zei is dat wanneer men bevolkingsgroepen gaat uitsluiten van de maatschappij - de 'Walen' van het rijkere 'Vlaanderen' bijvoorbeeld -, wanneer men zegt dat bepaalde bevolkingsgroepen niet thuishoren in dezelfde staat, men dit met méér recht kan beweren van allochtonen en autochtonen, van mindervaliden en niet-mindervaliden dan van "Vlamingen" en "Walen". Daarbij komt nog dat België meer is dan de optelsom van twee taalgroepen. Er leven in ons land drie erkende taalgroepen en nog een pak niet-erkende. In het centrum van België wonen Nederlands- en Franstaligen kriskras door mekaar. In Brussel is er een meerderheid aan Franstaligen, in de Rand een meerderheid aan Nederlandstaligen. Deze kruisbestuiving van subculturen zou net aanleiding moeten geven tot een waardering van anderen, niet van het voortdurend benadrukken van verschillen. Die kunnen trouwens ook een troef zijn. Waarom zet u het woord "Vlaanderen" tussen aanhalignstekens? | |
|
Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: Re: Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt Wed Jan 20, 2010 10:31 pm | |
| Is de "Ronde van Vlaanderen" u bekend? Zo ja, wat is zijn parcours? Als je dat weet, ken je het echte Vlaanderen zonder aanhalingstekens. | |
|
Mutien
Number of posts : 119 Location : Dudzele Registration date : 2010-01-20
| Subject: Re: Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt Wed Jan 20, 2010 10:40 pm | |
| En waarom zet u ook het woord "Vlamingen" tussen aanhalingstekens? | |
|
jp
Number of posts : 373 Age : 34 Location : antwerpen Registration date : 2009-06-01
| Subject: Re: Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt Wed Jan 20, 2010 10:42 pm | |
| - Belgica wrote:
- Is de "Ronde van Vlaanderen" u bekend? Zo ja, wat is zijn parcours? Als je dat weet, ken je het echte Vlaanderen zonder aanhalingstekens.
Het moderne vlaanderen is het gebied in belgie waar overwegend nederlands wordt gesproken, begrenst door de taalgens, de franse grens, de nederlandse grens en de zee. en de grens met brussel is ook een taalgrens. Het oude vlaanderen is alleen oost en west-vlaandern+ frans-vlaanderen. Maar ik denk dat we nu toch niet meer in de middeleeuwen leven | |
|
Sponsored content
| Subject: Re: Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt | |
| |
|