| Alle Belgen niet gelijk? | |
|
|
Author | Message |
---|
Jo
Number of posts : 427 Location : Assebroek Registration date : 2010-03-29
| Subject: Alle Belgen niet gelijk? Fri Apr 09, 2010 4:14 pm | |
| Sommigen beweren dat door de invoering van het federalisme de "gelijkheid tussen de Belgen" is verdwenen. Het zou mij interesseren welke argumenten zij voor die bewering hebben. | |
|
| |
Jo
| Subject: Re: Alle Belgen niet gelijk? Thu Apr 15, 2010 6:56 pm | |
| - Jo wrote:
- Sommigen beweren dat door de invoering van het federalisme de "gelijkheid tussen de Belgen" is verdwenen. Het zou mij interesseren welke argumenten zij voor die bewering hebben.
Denkend aan sommige uitlatingen bij het topic "debattechniek van de flaminganten: de vraag ontwijken" stel ik vast dat blijkbaar niet alleen "flaminganten" het debat ontwijken... | |
|
| |
BFE
Number of posts : 1312 Age : 36 Location : Namuren Registration date : 2008-11-21
| Subject: Re: Alle Belgen niet gelijk? Thu Apr 15, 2010 7:12 pm | |
| - Jo wrote:
- Sommigen beweren dat door de invoering van het federalisme de "gelijkheid tussen de Belgen" is verdwenen. Het zou mij interesseren welke argumenten zij voor die bewering hebben.
Lees een beetje onze argumentatie: een gelijkheid tussen de belgen is onmogelijk wegen federalisme. Inderdaad, met de gesplitste bevoegdheden, veel wetten zijn afhankelijk van de taal. Gevolgen: een reglementatie is meer of minder goed in termen van de officiële taal van jouw gewest. Dat is logisch. QED | |
|
| |
Bruno
Number of posts : 3228 Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België ! Registration date : 2008-11-23
| Subject: Re: Alle Belgen niet gelijk? Thu Apr 15, 2010 8:01 pm | |
| - Jo wrote:
Kijk- en luistergeld niet in het Vlaams, wel in het Waals gewest? | |
|
| |
Jo
| Subject: Re: Alle Belgen niet gelijk? Thu Apr 15, 2010 8:21 pm | |
| - Bruno wrote:
- Jo wrote:
Kijk- en luistergeld niet in het Vlaams, wel in het Waals gewest? In Hasselt openbaar vervoer gratis, in Brugge betalend! | |
|
| |
Bruno
Number of posts : 3228 Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België ! Registration date : 2008-11-23
| Subject: Re: Alle Belgen niet gelijk? Fri Apr 16, 2010 4:54 am | |
| - Jo wrote:
- Bruno wrote:
- Jo wrote:
Kijk- en luistergeld niet in het Vlaams, wel in het Waals gewest? In Hasselt openbaar vervoer gratis, in Brugge betalend! Dat valt onder dezelfde kaderwet. Niet alleen voor kijk- en luistergeld, maar ook voor erfenisrechten, voor milieuwetgeving, voor ruimtelijke ordening, voor openbaar vervoer enz. enz. is er geen rechtsgelijkheid meer tussen de Belgen. | |
|
| |
Jo
| Subject: Re: Alle Belgen niet gelijk? Fri Apr 16, 2010 9:56 am | |
| - Bruno wrote:
- Jo wrote:
- Bruno wrote:
- Jo wrote:
Kijk- en luistergeld niet in het Vlaams, wel in het Waals gewest? In Hasselt openbaar vervoer gratis, in Brugge betalend! Dat valt onder dezelfde kaderwet.
Niet alleen voor kijk- en luistergeld, maar ook voor erfenisrechten, voor milieuwetgeving, voor ruimtelijke ordening, voor openbaar vervoer enz. enz. is er geen rechtsgelijkheid meer tussen de Belgen. De met 2/3 meerderheid van het democratisch verkozen parlement goedgekeurde grondwet en wetten hebben aan met name genoemde entiteiten dezelfde nauwkeurig bepaalde en beperkte autonomie toegekend: aan de gemeenten, de provincies, de gemeenschappen en gewesten. Binnen die entiteiten geldt de rechtsgelijkheid voor alle burgers. | |
|
| |
Free Belgium
Number of posts : 279 Location : Onze mooie kust Registration date : 2009-06-29
| Subject: Re: Alle Belgen niet gelijk? Fri Apr 16, 2010 6:15 pm | |
| - Bruno wrote:
- Jo wrote:
- Bruno wrote:
- Jo wrote:
Kijk- en luistergeld niet in het Vlaams, wel in het Waals gewest? In Hasselt openbaar vervoer gratis, in Brugge betalend! Dat valt onder dezelfde kaderwet.
Niet alleen voor kijk- en luistergeld, maar ook voor erfenisrechten, voor milieuwetgeving, voor ruimtelijke ordening, voor openbaar vervoer enz. enz. is er geen rechtsgelijkheid meer tussen de Belgen. De regelgeving verschilt soms zelfs van gemeente tot gemeente. Maar qua basisrechten blijft elke Belg gelijk hoor | |
|
| |
Bruno
| Subject: Re: Alle Belgen niet gelijk? Fri Apr 16, 2010 6:22 pm | |
| - Free Belgium wrote:
- Bruno wrote:
- Jo wrote:
- Bruno wrote:
- Jo wrote:
Niet alleen voor kijk- en luistergeld, maar ook voor erfenisrechten, voor milieuwetgeving, voor ruimtelijke ordening, voor openbaar vervoer enz. enz. is er geen rechtsgelijkheid meer tussen de Belgen. De regelgeving verschilt soms zelfs van gemeente tot gemeente. Maar qua basisrechten blijft elke Belg gelijk hoor Welke "basisrechten"? | |
|
| |
Free Belgium
Number of posts : 279 Location : Onze mooie kust Registration date : 2009-06-29
| Subject: Re: Alle Belgen niet gelijk? Fri Apr 16, 2010 6:27 pm | |
| - Bruno wrote:
- Free Belgium wrote:
- Bruno wrote:
- Jo wrote:
- Bruno wrote:
- Jo wrote:
Niet alleen voor kijk- en luistergeld, maar ook voor erfenisrechten, voor milieuwetgeving, voor ruimtelijke ordening, voor openbaar vervoer enz. enz. is er geen rechtsgelijkheid meer tussen de Belgen. De regelgeving verschilt soms zelfs van gemeente tot gemeente. Maar qua basisrechten blijft elke Belg gelijk hoor Welke "basisrechten"? Kijk het EVRM er maar eens op na | |
|
| |
Sponsored content
| Subject: Re: Alle Belgen niet gelijk? | |
| |
|
| |
| Alle Belgen niet gelijk? | |
|