Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE

Go down 
+12
together4belgium
Gonda
Leopold2
PC
Jean Vanstichel
Sprakeloos
Loik
Boorman
perikles
BFE
Belgica
Bruno
16 posters
Go to page : Previous  1 ... 6, 7, 8 ... 11 ... 16  Next
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyMon Jan 03, 2011 5:06 pm

Het is me wat, die brol van Vandelanotte !

DE STANDAARD

Nota betekent normaal einde rol Vande Lanotte

Na preformatie wachten nieuwe harde noten

* maandag 03 januari 2011
*
* Auteur: Pascal Dendooven

BRUSSEL - De nota die koninklijk bemiddelaar Johan Vande Lanotte voorlegt aan de partijvoorzitters, is normaal het sluitstuk van de preformatie. Anderen moeten het stuurwiel nu overnemen.

Van onze redacteur

Deze avond laat Vande Lanotte zijn nota per koerier overmaken aan de zeven partijvoorzitters. Woensdag moeten de zeven dan laten horen of het een basis is om verder te onderhandelen. De nota zou het einde van de preformatie moeten inluiden. Normaal moet de koning na woensdag dan een formateur aanduiden. Dat zou dan Elio Di Rupo (PS) moeten zijn, alhoewel sommigen vinden dat Di Rupo tot nu toe weinig leiderschap toonde.

In principe kan de koning ook voor De Wever kiezen of gaat hij nog maar eens voor een tussenformule? Bijvoorbeeld Di Rupo en De Wever samen aanduiden? Zo zet je Di Rupo alvast nog wat uit de wind. Het premierschap is echter geen duobaan en dus zal hij vroeg of laat moeten springen.

Vande Lanotte werd op 21 oktober in de eerste plaats door de koning gevraagd om de discussies voor een nieuwe financieringswet in goede banen te leiden. Het financiële luik zal de Vlamingen niet bekoren, maar dat probeert Vande Lanotte te compenseren door zoveel mogelijk bevoegdheidsoverdrachten op tafel te leggen. Het werk moet nu afgerond worden en dat is niet langer de taak van een bemiddelaar.

Veel applaus voor het financiële luik van de nota, de nieuwe financieringswet, zal er niet zijn. Professor Wim Moesen adviseerde zelfs recent met een wit blad te herbeginnen. Dat is echter onmogelijk want in augustus sprak de highlevelgroep 12 principes af die het nieuwe model moest respecteren. Of zeg maar 12 kansen om je als politieke partij te laten vast rijden. Zo is ook geschied.

Deelstaten

De staatshervorming zal de deelstaten geld kosten. Ze moeten een deel van de pensioenen van hun eigen ambtenaren helpen betalen. Bovendien worden, bij de overheveling van bevoegdheden, onvoldoende middelen overgeheveld. En de nieuwe financiering van de gemeenschappen gaat Vlaanderen verhoudingsgewijs op termijn geld kosten.

Op dat punt moet men springen zonder dat men zicht heeft op wat de federale overheid aan besparingen zal doen. Voor sommige partijvoorzitters ligt dat objectief bekeken moeilijker dan voor andere. Met een economische groei in de omringende landen die vertraagt en een regering die zal moeten besparen, zou ook de Belgische groei kunnen tegenvallen, wat méér besparingen of belastingen inhoudt.

De centenkwestie ligt vooral bij CD&V en de N-VA moeilijk. Hun kiezers (de middenklasse) betalen in regel de factuur. De Vlaamse minister-president Kris Peeters waarschuwde als eerste voor het kostenplaatje van de staatshervorming. Wallonië hield zich stil terwijl de Waalse financiën er slechter voorstaan. Franstalig België weet zich wel verzekerd van de herfinanciering van Brussel: het prijskaartje voor een redelijke splitsing van de kieskring BHV.


CD&V en de N-VA moeten het vooral hebben van de omvang van de staatshervorming (14 miljard euro bevoegheidsoverdrachten) en de splitsing van BHV. De deelstaten krijgen onder andere meer verantwoordelijkheid over de arbeidsmarkt, gezondheidszorg en justitie.

De preformatie lijkt dus een einde te nemen. Maar de volgende stap houdt nieuwe problemen in. Niet alleen de sanering van de financiën, maar ook de tegengestelde visies over asiel en migratie. 'Als het in januari mislukt, ligt alles weer open, ook het premierschap', zei Bart De Wever recent.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyWed Jan 05, 2011 6:46 am

Gevaarlijke, want slimme nationalist:

http://www.standaard.be/meningen/commentaar/index.aspx

TE WEINIG VOOR JA, TE VEEL VOOR NEEN


COMMENTAAR — Wat te denken van het communautaire compromis dat Johan Vande Lanotte ter tafel legt? Het is moeilijk te doorgronden. Maar het lijkt erop dat het te weinig is om het te kunnen aanvaarden en te veel om het af te wijzen.
Drie criteria kunnen helpen bij het oordelen.

1. Komt het tegemoet aan de verwachtingen in Vlaanderen? Een grote overheveling van bevoegdheden naar de deelstaten is nodig, net als een financiering die de deelstaten responsabiliseert, en een propere splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. Er kan worden ingestemd met een verantwoorde herfinanciering van Brussel, als Brussel gereorganiseerd wordt en de taalwetten naleeft.

Het voorstel-Vande Lanotte bevat een aanzienlijke bevoegdheidsoverdracht, maar zonder veel samenhang en mét bijkomende versnippering. Voor justitie en gezondheidszorg is het onvoldoende. De financieringsregeling is nog onbegrijpelijker dan de vorige, maar bevat elementen van responsabilisering. De splitsing van BHV kan sporen trekken naar een pacificatie. Er zit extra geld in voor Brussel, in ruil voor vage beloften.

2. Leidt het voorstel ertoe dat de federale staat zijn afgeslankte rol straks beter kan vervullen? Het werkt een deel van de beleidsblokkeringen op federaal niveau weg, maar schept er ook nieuwe. En of de federale staat morgen beter in staat is de pensioenen te betalen, is onzeker.

3. Is hierover, of over iets beters, vreedzaam overeenstemming te vinden met de Franstalige landgenoten? Het is onwaarschijnlijk dat ze op korte termijn tot grote verdergaande hervormingen te bewegen zijn. Hun 'voortschrijdende inzichten' groeien maar traag.

Voorlopige conclusie? Er kan niet ja gezegd worden op dit geheel of delen ervan, zonder eraan toe te voegen dat deze staatshervorming lang niet volstaat en dat bijgevolg meteen na het sluiten van een akkoord begonnen moet worden aan de zevende staatshervorming.

Neen zeggen, de voorstellen afwijzen, zou de beperkte maar niet onaanzienlijke verbeteringen in het Vlaamse en federale beleid die in sommige domeinen mogelijk worden, onverantwoord uitstellen. Neen zeggen kan ook een politieke crisis uitlokken die inopportuun is aangezien de hyena's van de financiële markten bloed ruiken.

Maar zo'n tussentijds akkoord kan maar aanvaard worden als er meteen ook een engagement is om het uit te voeren, als het geen 'plantentuinakkoord' is.

De tekst van Vande Lanotte verwijst naar het akkoord-Peeters-Demotte over de Plantentuin. Jaren geleden is beslist de Plantentuin te splitsen. Dat akkoord werd nooit uitgevoerd. In de vorige regeerperiode sloten de ministers-presidenten Peeters en Demotte een tweede akkoord om het eerste akkoord uit te voeren. Dat werd weer niet uitgevoerd. Moet er nu een derde akkoord gesloten worden dat bepaalt dat we het tweede akkoord om het eerste akkoord uit te voeren, uitvoeren?
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyWed Jan 05, 2011 5:32 pm

La note Vandela:

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Main.php?g2_view=core
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyThu Jan 06, 2011 1:07 pm

Dat komt ervan als men niet naar de 40% unitaristen luistert. Voilà ce qui arrive lorsqu'on n'écoute pas les 40% d'unitaristes.

DE STANDAARD

207 dagen na de verkiezingen MUURVAST

* donderdag 06 januari 2011
*
* Auteur: . (ita, pdd, gteg)

BRUSSEL - Johan Vande Lanotte krijgt CD&V en N-VA niet over de brug. Daarmee zijn de communautaire onderhandelingen klinisch dood. Verkiezingen of een noodregering? Eerst nog reanimatiepogingen.
Hoe moet het nu in godsnaam verder? CD&V en N-VA lieten gisteren een bom in de Wetstraat ontploffen, toen ze meldden de compromisnota van koninklijk bemiddelaar Vande Lanotte (SP.A) niet te aanvaarden als basis voor communautaire onderhandelingen.

De twee partijen laten de deur nog op een smal kiertje. Als er essentiële bijsturingen komen, willen ze wel weer aan tafel bij Vande Lanotte in de al zo beproefde formule van de zeven partijen (N-VA, PS, CD&V, SP.A, Groen!, Ecolo en CDH). Maar inhoudelijk zijn die bijsturingen 'imbuvable' voor de Franstalige partijen PS, CDH en Ecolo. De wensen van het noorden en het zuiden van het land blijken onverzoenbaar.

Vandaag moet blijken of Johan Vande Lanotte alsnog een poging wil ondernemen om de brokken te lijmen, maar SP.A-voorzitster Caroline Gennez liet er gisteravond geen twijfel over bestaan: de bemiddelingsopdracht ligt aan diggelen.

Komen er nu nieuwe verkiezingen? Zo gemakkelijk is dat niet. De speculanten op de financiële markten liggen op de loer en die lossen het fundamentele verschil tussen noord en zuid niet op. Bovendien moet er in het parlement een meerderheid gevonden worden die het parlement wil ontbinden, en die is er (nog) niet.

Onvermijdelijk komt het idee van een noodregering weer naar boven. Gisteravond zei niemand dat hardop, maar bij de Franstalige partijen leeft dat idee al langer. Zo'n noodregering, ook al zou ze beperkt zijn in de tijd en slechts een beperkt programma uitvoeren, botst op de communautaire tegenstellingen. Zowel CD&V als N-VA hebben altijd het been stijf gehouden en willen niet horen van een regering zonder een akkoord over BHV en een grote staatshervorming, ook niet van een noodregering.

De schrik dat met de vorming van een interim-regering opnieuw de weg wordt ingeslagen naar drie of vier jaar communautaire ellende, zit er bij CD&V en N-VA nog altijd diep in.

En dus zit alles muur- en muurvast. Wellicht zal koning Albert alsnog proberen om Johan Vande Lanotte of iemand anders het veld in te sturen om toch nog een poging te ondernemen de regeringsvorming weer op gang te trekken. Onvermijdelijk komt hij weer terecht bij de twee winnaars van de verkiezingen: Bart De Wever en Elio Di Rupo. Zoals op 13 juni 2010 's avonds.
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyThu Jan 06, 2011 1:15 pm


Wij blijven het herhalen: waar haalt u die 40 %, als dat zo was zou een unitaire partij toch winnen? Waarom komen (zelf in BHV) de grote partijen niet op met eenheidslijsten?
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyFri Jan 07, 2011 3:48 pm

Bij de CD&V wordt er ondertussen intern een robbertje gevochten. Smile

http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/01/06/cdv-censureert-kritische-geluiden-achterban

DE WERELD MORGEN

CD&V censureert kritische geluiden achterban

Het rommelt bij CD&V. Twee kamerleden lieten al hun ongenoegen blijken over de communicatie van voorzitter Wouter Beke. Een resem ontgoochelde reacties op de website van CD&V werd snel gewist.

Volksvertegenwoordiger Stefaan Vercamer schrijft op zijn website dat het politiek bestuur van CD&V gisteren tot de slotsom kwam om verder te onderhandelen. “Het was dus een ja, maar. Dat staat ook zo in het perscommuniqué dat werd uitgegeven, maar blijkbaar is er daar ook in geslopen dat eerst de tekst moest bijgestuurd worden vooraleer verder te onderhandelen. Ik had niet het gevoel dat het bestuur zo ver ging in het formuleren van de opmerkingen…”, aldus Vercamer.

Die ommezwaai zou er gekomen zijn na ultiem overleg met Kris Peeters.

Gisteren schreef Marie De Clerck (dochter van de minister van Justitie Stefaan en schepen in Wevelgem) op Twitter: “Ik ben ontgoocheld in mijn partij. Had nu toch een positief signaal verwacht. Dit land moet vooruit!”

CD&V-kamerlid Jef Van den Bergh antwoordde meteen: “@mdclerck helemaal mee eens! Zucht...”
Alle reacties gewist


Dergelijke ontgoochelde reacties bij de achterban van CD&V waren tot vanmorgen ook te lezen op de website van de partij. Onder het standpunt van voorzitter Wouter Beke stond een lange lijst reacties die allemaal zeer kritisch waren voor het partijstandpunt.

Vanmorgen werden ze allemaal gewist. De mogelijkheid om te reageren werd gedeactiveerd.

Via Google Cache zijn ze helaas voor CD&V-voorzitter Beke wel nog te lezen. De reacties komen blijkbaar vooral van ontgoochelde leden en kiezers die de tactische spelletjes en de Vlaamse koers van de partij beu zijn. Een bloemlezing:

“Hoe kan je nu zo dom zijn? Zowel tactisch als strategisch...
Maar vooral... dit redelijke voorstel is waar de gemiddelde Vlaming (lees: centrum-Vlaming) al lang tevreden mee zou zijn... Wij willen immers dat er G.E.R.E.G.E.E.R.D. wordt. Dringend.
En nu ernst! Aan het werk.
Op mij hoef je niet meer te rekenen.”

---------

“Redelijk en verantwoordelijk, het zijn adjectieven die CD&V-politici graag in de mond nemen, maar die alvast niet voor dit standpunt gelden.”

---------

is CD&V nu écht de waterdrager van NVA geworden. Ben zwaar ontgoocheld.
---------
nooit stem ik (en vele anderen)nog voor zo een onverantwoordelijke partij(aanhangsels van NV A).ik ben zwaar ontgoocheld.jullie hebben één,jaja slechts één ,opdracht:REGEREN !!!
---------

“Ik maak me zorgen over dit Vlaanderen . Het werkt niet meer. Zelfgenoegzaam, wereldvreemd en dat ondanks de mooie woorden van Kris Peeters etc. dag per dag welvaart en toekomst verliest op vlakken waar het federale niets mee te maken heeft (Bv onze grijze cellen, mobiliteit ...).
Misschien in het licht van de globalisering, gewoon staatshervorming terugdraaien. Kleine gewesten hebben op globaal wereldvlak geen zin en geen schijn van kans om enige economische rol van betekenis te spelen. Enige bescheidenheid is meer dan gepast. Gans Vlaanderen samen is van dezelfde grootte orde dan een stad zoals New York, Tokyo, London.
Bij de volgende verkiezing zal ik hieraan denken of met andere woorden indien niet snel een oplossing en regering komt, de laatste keer voor CD&V gestemd.”
---------

“Wij smeken de CD&V om verder te onderhandelen zodat er snel een regering gevormd kan worden die aan de echte problemen werkt. Vergrijzing, pensioenen, werk, zorg, goede statuten in de kinderopvang, ... dat zijn de problemen waar wij van wakker liggen. De man in de straat is het beu. Wij als CD&V-leden zijn het beu. Als men er nu niet uitgeraakt, zal men er nooit uitgeraken. Hoog tijd dat er compromissen worden gemaakt, dat er een regering gevormd wordt en het land verder kan. Wij liggen echt niet wakker van het communautaire, hebben er nooit van wakker gelegen. Het lijkt wel of dit vooral een probleem is van de politici.
Ik als onthaalouders vecht al vijftien jaar voor een volwaardig statuut. Ik kijk met een bang hart mijn pensioen tegemoet. Dat zijn problemen die om een oplossing vragen!”

--------

Ik ben diep beschaamd ooit voor jullie gestemd te hebben. Uw populistische houding zal misschien kiezers lokken, maar weet dat u kiezers, die vanuit een sociale bewogenheid uw partij altijd gesteund hebben, voorgoed kwijt bent!


--------

Maak me ook wat ongerust. En merk bij mezelf ook twijfel of ik nog achter het partijstandpunt kan staan. Is het nu een ja of een neen. Een neen zou me zeker doen nadenken of ik de volgende keer nog wel voor de CD&V kies. Ik denk dat de partij goed moet beseffen dat ze naast een sterk Vlaamse en eerder rechtse kant, ook een meer gematigde, wat linksere kant heeft. Ik vermoed dat een belangrijk deel van de 17 % die nog voor de partij heeft gestemd tot dit deel behoort.

--------

Is dit ook het standpunt van Jean-Luc Dehaene, Steven Vanackere, Miriam Thijssen, Mark Eyskens ... ?
Word dit standpunt gedragen door het middenveld?
Waar staat de CD&V eigenlijk nog voor?
Ik heb al elke verkiezing op minstens één persoon bij de CD&V gestemd omdat ik geloof in de kracht van personen. Het lijkt echter dat deze personen niet meer relevant zijn bij de CD&V. Ik hoop dat meer mensen zich afkeren van de partijen die niet in staat zijn om tot een onderhandeld compromis te komen. Deze vertoning is gewoon beschamend.

--------

Aan alles wat hieronder staat heb ik weinig aan toe te voegen, behalve dat ik ook een trouwe cd&v-stemmer WAS. Mijn stem en partijkaart zijn jullie ook kwijt.

---------

als lid van cd & v en nog meer van het acv vind ik het ontzettend jammer dat we niet inzien hoe belangrijk het is om een regering te vormen. Hoe belangrijk solidariteit is. Dit is het einde van de cd & v. De stemmen zullen verdeeld worden over groen, spa en nva. Het enige wat ik zeker weet, is dat deze laatste partij nooit mijn stem zal krijgen. Vandaar ook mijn diepe teleurstelling. Dit was immers het moment om onze verantwoordelijkheid op te nemen verdorie.

-------

Onwaarschijnlijk standpunt en totaal niet in verhouding met de waarden waar een partij als CD&V voor zou moeten staan. Christendemocratisch is volgens mij ook redelijkheid, solidariteit en een warme samenleving, verantwoordelijkheid op nemen. Van dat alles is nog heel weinig te merken, woest word ik hiervan. Zoveel kortzichtigheid, onvoorstelbaar. Zielige vertoning, uitermate zielig...

--------

Een tijdje geleden heb ik aan nva gemeld dat mijn stem niet meer voor hun was na al hun gepalaver en dat mijn stem naar cdenv ging. Als dit de nieuwe cdenv is, kunnen jullie mijn volgende stem ook vergeten.
Een stelletje losers zijn het aan het worden. Ik dacht dat er verantwoorde mensen bij cdenv zaten, blijkbaar dus niet.


Update

CD&V liet nu ook de cache van Google leeghalen zodat de commentaren ook via die weg niet langer zichtbaar zijn.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyTue Jan 11, 2011 3:31 pm

Dit gaat de politieke maffia moeten terugbetalen !

La maffia politique va devoir le rembourser elle-même !

Vadot du jour (lecho.be)

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Vadot13
Back to top Go down
Gonda




Number of posts : 377
Location : Chez Laurette, c'était chouette
Registration date : 2009-09-30

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyTue Jan 11, 2011 5:05 pm

De l'Echo, la dette publique monte pendant ce temps là:

Back to top Go down
BFE

BFE


Number of posts : 1312
Age : 35
Location : Namuren
Registration date : 2008-11-21

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyTue Jan 11, 2011 6:33 pm

Gonda wrote:
De l'Echo, la dette publique monte pendant ce temps là:

Merci Bart. Rolling Eyes
Back to top Go down
http://www.belgeetfierdeletre.over-blog.com
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyWed Jan 12, 2011 7:50 pm

Et on continue à parler de scissions... / En men blijft maar over splitsingen spreken. Rolling Eyes

DE MORGEN

De Formatie
Onkelinx: "Sociale zekerheid is een absoluut taboe"
12/01/11, 17u14
©️ belga

Koninklijk bemiddelaar Johan Vande Lanotte probeert vandaag samen met de N-VA- en PS-voorzitters Bart De Wever en Elio Di Rupo de communautaire onderhandelingen weer op het spoor te krijgen. Een van de mogelijkheden die opgang lijken te maken, is het zogenaamd 'versmallen en verdiepen'. Daarbij zouden sommige bevoegdheden volledig overgeheveld worden en andere toch federaal blijven. Voor PS-vicepremier en minister van Sociale Zaken Laurette Onkelinx kan er echter geen sprake van zijn dat er geraakt wordt aan de sociale zekerheid. "Dat is een absoluut taboe", luidt het.

In ruil voor bevoorbeeld het laten vallen van de regionalisering van de kinderbijslag zou het arbeids- en werkgelegenheidsbeleid volledig kunnen worden overgeheveld. CD&V en N-VA zouden daar voor zijn. N-VA-Kamerlid Siegfried Bracke liet vandaag aan vtm verstaan dat een splitsing van de RVA dan onvermijdelijk is, iets waar CD&V-voorzitter Wouter Beke het niet mee eens is. Hij herinnerde eraan dat na de verkiezingen overeen gekomen werd om niet te raken aan de sociale zekerheid.

Dat lieten de Franstaligen vandaag nog eens klaar en duidelijk blijken. Eerder op de dag beklemtoonden aftredend minister van Werk en cdH-voorzitster Joëlle Milquet en Ecolo-senator Marcel Cheron al dat een defederalisering van de werkloosheidsuitkeringen niet kan. Laurette Onkelinx (PS) laat nu eenzelfde geluid horen.

"Akkoord op basis van nota Vande Lanotte"

"Wij willen dat er op korte termijn een akkoord tot stand komt op basis van de nota van Vande Lanotte. Verschuivingen zijn daarbij mogelijk. Indien bepaalde hoofdstukken wegvallen, zouden we met het oog op meer coherentie meer bevoegdheden kunnen overhevelen die kaderen in de nabijheidspolitiek van de gewesten. Maar de sociale zekerheid is een absoluut taboe", stelt Onkelinx.

De PS-politica wijst erop dat raken aan de sociale zekerheid gelijkstaat met raken aan "een model dat het land heeft toegelaten zich sociaal en economisch te ontwikkelen". Onkelinx argumenteert ook dat de sociale zekerheid de mensen tijdens de voorbije financieel-economische crisis heeft beschermd. Het moet een solidariteitssysteem blijven, klinkt het. (belga/svm)


Ah, dus Beke is ook tegen de splitsing van de SZ ? Dat is nieuw, maar toch goed nieuws.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyWed Jan 12, 2011 7:56 pm

Et les patrons se mobilisent aussi pour exiger un budget 2011, sans réforme de l'Etat, je précise.

L'ECHO

Le top management dans l'arène politique

* Article
* Réactions (3)

plus d´informations dans Économie
Sauvegarder Envoyer Corriger Imprimer
Les capitaines belges d'industrie s'invitent dans la sphère politique. Dans une lettre ouverte adressée à Yves Leterme, Premier ministre du gouvernement en affaires courantes, Albert Frère, Etienne Davignon, Baron Paul Buysse ainsi qu'une vingtaine d'autres top managers appellent à la formation d'un budget 2011 valable.

La lettre a été envoyée ce mardi au Premier ministre Yves Leterme et aux vice-Premiers du gouvernement en affaires courantes. Les capitaines d’industrie (Albert Frère, Etienne Davignon, Baron Paul Buysse et une vingtaine d'autres top managers) pointent tout d’abord les performances budgétaires de notre pays en 2010. Ils estiment que les prestations de la Belgique, en tant que membre de la zone euro, sont bonnes.

Ils avertissent du danger de l'impasse politique. "Malheureusement, les événements politiques et l'incertitude qui en découle sont fort dommageables pour le budget 2011. En raison de cette incertitude, les bons résultats de l'année 2010 peuvent se voir gâchés, avec des conséquences négatives pour l'économie de notre pays."

Par conséquent, les capitaines d'industrie demandent au gouvernement en affaires courantes de s'atteler au plus vite à ce que le parlement approuve un budget crédible. C'est pour eux le seul moyen pour restaurer la confiance nécessaire des investisseurs et pour arrêter la spirale négative.



Voici la liste complète des signataires:

M. P-O Beckers - Président du Comité Exécutif et Administrateur Délégué - Delhaize Group

M. J-P Berhgmans - Chairman - Groupe Lhoist

M. L. Bertrand - CEO - Ackermans & van Haaren

M. Ph. Bodson - Président de Floridienne S.A.

M. K. Boone – Président – Lotus Bakeries

M. W. Buysse - Président du Conseil d’Administration - Bekaert

M. F. Cornélis – Vice-Président Comité Exécutif – Total

M. H. Daems – Président du Conseil d’Administration– GIMV et BNP Paribas Fortis

M. E. Davignon – Président du Conseil d’Administration - Brussels Airlines et Recticel

M. J-L Dehaene – Président Conseil Administration – Dexia

M. Ph. Delaunois - Président - CFE

M. V. Doumier - Administrateur Délégué - Compagnie du Bois Sauvage

M. Dralans – Président - ING Belgique

Mme S. Dutordoir - Administrateur – Directeur Général - Electrabel

M. A. Frère – Président du Conseil d’Administration - Groupe Bxl Lambert

M. J. Huyghebaert - Président du Conseil d'Administration - KBC Groupe - KBC Bank - KBC Assurances

M. A. Michielsen – Président du Conseil d’Administration - Solvay

M. M. Saverys – CEO – CMB

M. J. Stephenne - Chairman and President - GlaxoSmithKline Biologicals

M. H. Vandamme - Président du Conseil d'Administration - Roularta Media Group

M. L. Vansteenkiste – Président Conseil d’Administration – Sioen Industry

M. P. Van Waeyenberge - Président Conseil d’Aministration - De Eik NV

M. E. Van Zele – CEO – Barco
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyThu Jan 13, 2011 10:34 pm

Goed van ACW !

DE STANDAARD

ACV scherp voor N-VA
ACV-voorzitter Luc Cortebeeck noemt N-VA-voorstel beschamend

* donderdag 13 januari 2011, 17u39
* Bron: deredactie.be, belga
* Auteur: bvb

ACV-voorzitter Luc Cortebeeck haalt in een opiniestuk op de website van de VRT zwaar uit naar het voorstel van de N-VA om de RVA te splitsen. De RVA splitsen heeft veel nadelen en dient alleen maar om de werklozen te schaden, stelt de vakbondstopman.


N-VA-kopstuk Siegfried Bracke lanceerde eerder deze week het idee voor een kleinere, maar grondiger staatshervorming. Dat voorstel vindt echter geen genade bij de christelijke vakbond.

"Het hele theaterstuk van de afgelopen dagen lijkt dus vooral gericht op een verkaveling van een essentieel stuk van de solidariteit tussen de werknemers via de wacht- en werkloosheidsuitkeringen, en bij afgeleide ook de brugpensioenen," luidt het in de tekst.

Volgens Cortebeeck is het voorstel er alleen op uit om de solidariteit tussen de werknemers aan te tasten. Hij bestrijdt het argument dat een regionalisering zou leiden tot een performanter arbeidsmarktbeleid in de gewesten. "Alsof het ineens beter zou gaan met een gesplitste werkloosheidsverzekering", luidt het.

Een splitsing zorgt alleen voor drie "RVA’tjes" met alle kosten vandien, maar zonder enige garantie dat ze beter zullen presteren dan de bestaande federale dienst, stelt Cortebeeck.

"Zeker is dat je drie werkloosheidsreglementeringen krijgt, met alle problemen van dien voor werknemers, werklozen en bedrijven wier leven niet is opgesloten in één enkele regio. Zeker is dat je verzekering veel kwetsbaarder wordt voor schokken op de arbeidsmarkt, want hoe breder je draagvlak, hoe schokbestendiger je verzekeringsstelsel. Zeker is dat je zo de discriminatie tussen werklozen organiseert, want de sociale bijdragen zijn in elk gewest dezelfde, terwijl de rechten zouden verschillen. En zeker is dat je zo de mobiliteit binnen België nog meer gaat bemoeilijken. Tegenover die zekere nadelen staan alleen onzekere baten", argumenteert de ACV-voorzitter.

Hij maakt echter de bedenking dat "de communautaire scherpslijpers" helemaal niet geïnteresseerd zijn in een afweging van baten en kosten. "Het gaat niet om de baten, maar eenvoudig om het schaden van de werklozen", klinkt het hard.

Cortebeeck verwijst daarbij naar het verkiezingsprogramma van de N-VA: geen wachtuitkeringen meer voor werkloze schoolverlaters, geen werkloosheidsuitkeringen meer voor langdurig werklozen en geen brugpensioenen meer voor oudere werklozen.

"In plaats van werk te maken van werk", staat jonge, oude en langdurige werklozen "nu een schrapping van of korting op hun uitkering te wachten". "Beschamend", besluit een verontwaardigde ACV-topman.


Men kan deze argumentatie uitbreiden naar alle splitsingen !
Back to top Go down
Gonda




Number of posts : 377
Location : Chez Laurette, c'était chouette
Registration date : 2009-09-30

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyThu Jan 13, 2011 10:55 pm

Belgica wrote:
M. J-L Dehaene – Président Conseil Administration – Dexia
On y trouve même des flamingants notoires. Ils sont pas vite gênés ceux-là d'avoir foutu le brin en Belgique et de se lamenter ensuite.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyFri Jan 14, 2011 1:40 pm

Goede commentaar op DS:

Op 14 januari 2011 omstreeks 11:06, zei Bart W., Kessel-Lo (Leuven):

NVA en zijn aanhangers zijn één grote lacher. Die mentaliteit van 'Wie niet met ons is, is tegen ons', 'Wie niet met ons is, is een Waal', 'Wie niet met ons is, is een franstalige kontenkusser'. Komaan mannekes, word eens volwassen he. Misschien zijn we wel tegen de splitsing van de RVA omdat het gewoon economische inefficiënt is (meer ambtenaren voor hetzelfde werk) en sociaal gezien niet beter/status quo voor de werknemers. Veranderen om te veranderen getuigt niet van visie. NVA en zijn aanhangers hebben een dubbele agenda. Maar niet met onze welvaart! Genoeg is genoeg!


Lachwekkende commentaar op DS:

Op 14 januari 2011 omstreeks 10:56, zei Johnny D., Gent:

Beste lezers, ik vind dat de kranten al veel minder transparant zijn,de meeste zijn al politiek verbonden,en waarom staat er niet elke dag in de krant dat Brussel & Wallonie sinds 1830 de vlamingen uitmelken,gewoon omdat zij géén behoefte hebben om te besparen,die domme vlamingen werkt toch harder en aan minder loon dan wij.HET IS GENOEG !!! Vergelijk eens de wedde van een Brusselse brandweerman/vrouw met die van een Vlaamse brandweerman/vrouw, en zonder de specialiteiten, je gaat achterover vallen,en dit is maar één voorbeeld.Dat de drie traditionele vakbonden tegen N-VA zijn bewijst nog eens dat ze aan de politiek verbonden zijn,ik kan er van meespreken,dat de vabonden eerst zelf een eigen transparantie opbouwen,zonder politieke inmenging of belangen!En dat er overal in alle vakbonden om de 4 jaar verkiezingen zijn:vooral bij de overheid vakbonden !De leden zullen wel bepalen wie voor 4 jaar hun spreekbuis zal zijn,en schaf die bijkomende jaar wedde van 4000 euro per maand af
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyFri Jan 14, 2011 3:46 pm

Belgica wrote:
Goede commentaar op DS:

Op 14 januari 2011 omstreeks 11:06, zei Bart W., Kessel-Lo (Leuven):

NVA en zijn aanhangers zijn één grote lacher. Die mentaliteit van 'Wie niet met ons is, is tegen ons', 'Wie niet met ons is, is een Waal', 'Wie niet met ons is, is een franstalige kontenkusser'. Komaan mannekes, word eens volwassen he. Misschien zijn we wel tegen de splitsing van de RVA omdat het gewoon economische inefficiënt is (meer ambtenaren voor hetzelfde werk) en sociaal gezien niet beter/status quo voor de werknemers. Veranderen om te veranderen getuigt niet van visie. NVA en zijn aanhangers hebben een dubbele agenda. Maar niet met onze welvaart! Genoeg is genoeg!


Lachwekkende commentaar op DS:

Op 14 januari 2011 omstreeks 10:56, zei Johnny D., Gent:

Beste lezers, ik vind dat de kranten al veel minder transparant zijn,de meeste zijn al politiek verbonden,en waarom staat er niet elke dag in de krant dat Brussel & Wallonie sinds 1830 de vlamingen uitmelken,gewoon omdat zij géén behoefte hebben om te besparen,die domme vlamingen werkt toch harder en aan minder loon dan wij.HET IS GENOEG !!! Vergelijk eens de wedde van een Brusselse brandweerman/vrouw met die van een Vlaamse brandweerman/vrouw, en zonder de specialiteiten, je gaat achterover vallen,en dit is maar één voorbeeld.Dat de drie traditionele vakbonden tegen N-VA zijn bewijst nog eens dat ze aan de politiek verbonden zijn,ik kan er van meespreken,dat de vabonden eerst zelf een eigen transparantie opbouwen,zonder politieke inmenging of belangen!En dat er overal in alle vakbonden om de 4 jaar verkiezingen zijn:vooral bij de overheid vakbonden !De leden zullen wel bepalen wie voor 4 jaar hun spreekbuis zal zijn,en schaf die bijkomende jaar wedde van 4000 euro per maand af

De discussie verengen tot een Vlaams - Waalse duscussie klinkt eerder lachwekkend ... laten we het houden over een flinke links - rechts discussie.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptySun Jan 16, 2011 7:59 pm

Très bon comentaire sur DH.net:

zutt - Belgique

16.01.11 | 17h13
11 votes favorables
Voter pour ce commentaire
Bonjour à tous,

L'heure est effectivement alarmiste en ce qui concerne la situation politique dans laquelle nous sommes. Je partage avec vous tout ce que vous pensez de la politique et plus particulièrement celle pratiqué par le parti socialiste en Wallonie.
Mais il y a un point encore plus crucial et bien plus dangereux que beaucoup oublient et ou bon nombre de partis politiques se taisent: c'est évidemment la situation économique extrêmement grave de la Belgique.
En effet, on vous cache l'inévitable faillite du pays. Pour beaucoup ce mot résonne creux ou est insignifiant, mais il n'en sera rien!!!
L'Etat belge va avoir besoin d'une aide financière dans un court délais, plus que probablement de la part du FMI ou de l'Union européenne.
Concrètement qu'est ce que cela signifie? La ruine progressive de tout les épargnants belges, grâce à l'agitation stupide de nos politiciens nous seront TOUS j'insiste plus pauvre encore demain. Je n'ose imaginer!!
La suite est écrite d'avance
...
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyThu Jan 20, 2011 7:25 pm

Maingain is niet in zijn goede doen hier:

DE STANDAARD

'Tijd dat elke partij haar kaarten op tafel legt'

* donderdag 20 januari 2011, 17u13
* Bron: belga
* Auteur: bvb

bdw
Het is tijd dat elke partij haar kaarten op tafel legt zodat we kunnen zien of men nog in staat is de staat de essentiële prerogatieven te geven die ze aan de verschillende bestuursniveaus kan opleggen.

Intussen zou het aangewezen zijn een regering te vormen die zich over het sociaal-economische buigt. Dat herhaalde FDF-voorzitter Olivier Maingain donderdag tijdens de nieuwjaarsreceptie van zijn partij.

"Zeggen wat men samen wil doen, is de anderen dwingen hun kaarten op tafel te leggen. Het is mogelijk dat de N-VA, waarvan ik blijf denken dat ze een vernietigende logica voor de Belgische staat volgt, een carte blanche op tafel legt. Maar ik heb de indruk dat de andere partijen haar niet noodzakelijk meer zullen volgen in de logica van de ontmanteling van de staat", preciseerde Maingain.

De FDF-voorzitter meent dat de federale staat op zijn minst bevoegd moet blijven voor de sociale zekerheid, de veiligheid en de essentiële juridische functies, met name wat betreft de bescherming van de fundamentele vrijheden en het respecteren van de internationale overeenkomsten. Hij pleitte ook voor een normenhiërarchie binnen deze domeinen.

"Indien de Vlamingen vinden dat dit ondenkbaar is, dan zitten we in een separatistische logica", luidde het.


Alleen dat??

Wel goed is dat Didier Reynders (MR) deze morgen nog in het Belang van Limburg pleitte voor een Brabants provinciegewest.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyWed Jan 26, 2011 8:53 pm

Bon débarras ! VDL est un bureaucrate nationaliste qui voulait nous enfoncer encore plus dans le foutoir fédéraliste et qui n'était pas capable de mettre en cause le système fédéral lui-même.

Opgeruimd staat netjes ! VDL is een nationalistische bureaucraat die ons nog dieper in het federalistische moeras wou duwen en die niet in staat was het federaal systeem zelf in vraag te stellen.

Vive la nouvelle Belgique unitaire ! Leve het nieuwe unitaire België !


DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Pict_291618 Belga

LA LIBRE BELGIQUE

Le Roi accepte la démission de Vande Lanotte

Francis Van de Woestyne

Mis à jour le 26/01/2011 à 11:45
LIVE Selon diverses sources bien informées, Johan Vande Lanotte venait présenter sa démission au Roi. Le conciliateur est bien arrivée au palais vers 17h pour cette entrevue. Et a quitté les lieux vers 18h30. Albert II a accepté sa demande d'abdiquer, annonce un communiqué officiel du palais.
Selon diverses sources bien informées, Johan Vande Lanotte doit présenter sa démission au Roi. Le conciliateur est bien arrivée au palais vers 17h pour cette entrevue. Et a quitté les lieux vers 18h30. Albert II a accepté sa demande d'abdiquer, annonce un communiqué officiel du palais.

Johan Vande Lanotte a eu, ce matin, une très longue rencontre avec les présidents des partis flamands. A l'ordre du jour, notamment, la proposition du CD&V sur les soins de santé, une proposition inacceptable pour les francophones. Tout comme l'est la volonté des démocrates chrétiens flamands de cogérer Bruxelles et d'organiser la Belgique à l'avenir sur la base de deux Communautés et non plus sur la base des Régions.

La réunion n'aurait pas permis de créer les conditions suffisantes pour relancer un dialogue fructueux à 7 comme le demandaient les francophones, de plus en plus impatients.

Plutôt que d'organiser une réunion entre les 7 présidents et de constater que certains d'entre eux ne seraient sans doute pas venus, le conciliateur préfère donc jeter l'éponge lui-même. Pour la deuxième fois…
Back to top Go down
BFE

BFE


Number of posts : 1312
Age : 35
Location : Namuren
Registration date : 2008-11-21

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyWed Jan 26, 2011 10:21 pm

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 164027_10150171617948986_7330608985_8556396_6746252_n
Back to top Go down
http://www.belgeetfierdeletre.over-blog.com
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyThu Jan 27, 2011 3:19 pm

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Leider10
Back to top Go down
Loik

Loik


Number of posts : 183
Age : 40
Location : Brussels
Registration date : 2010-05-10

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyThu Jan 27, 2011 4:13 pm

Marc Uyttendaele: "L'après, c'est peut-être le divorce"

27.01.11 - 07:52

Ce jeudi, le Roi retourne au charbon. Après le préformateur, l'informateur, les médiateurs, le clarificateur, le conciliateur, j'en passe et des meilleurs, le Roi va devoir encore se creuser les méninges pour sortir de l'impasse.

Faut-il élargir le cercle des négociateurs à la famille libérale ? Repartir sur de nouvelles bases ? Le MR, mercredi, s'est redit disponible...

Qui le Roi va-t-il choisir pour une nouvelle mission, avec quel objectif ?

Les prochaines heures, les prochains jours ou semaines devraient dissiper ce brouillard mais selon le constitutionnaliste Marc Uyttendaele, il faut changer de démarche et penser à la scission : "Aujourd'hui, le modèle belge est en train de mourir. Et (...) donc il va falloir faire autre chose. Il va falloir transformer totalement les rapports entre le Nord et le Sud du pays et peut-être aller jusqu'à la scission complète. Ça ne se fait pas en un jour. Ça dit s'aménager mais c'est une toute autre démarche qu'il faut avoir. Alors, entre-temps, il est indispensable pour le bien-être des Belges, qu'ils soient francophones ou Flamands, que ce pays soit gouverné. J'espère que ce qui se passe aujourd'hui (ce mercredi, NDLR) va servir d'électrochoc dans une double perspective, c'est-à-dire permettre de constituer un vrai gouvernement 'classique' qui assume une politique socio-économique et, d'autre part, jeter ,les bases de l'après, en sachant que l'après, c'est peut-être le divorce."


MS avec E. Caekelberghs

Rtbfinfo.be
Back to top Go down
http://loic1983music.skyrock.com
Gonda




Number of posts : 377
Location : Chez Laurette, c'était chouette
Registration date : 2009-09-30

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyThu Jan 27, 2011 4:27 pm

Allez le BUB, vous avez du pain sur la planche et une occasion historique de sortir le pays de l'ornière. Faites des propositions qui tiennent la route et comptent avec le passé.
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyThu Jan 27, 2011 5:08 pm

Loik wrote:
Marc Uyttendaele: "L'après, c'est peut-être le divorce"

27.01.11 - 07:52

Ce jeudi, le Roi retourne au charbon. Après le préformateur, l'informateur, les médiateurs, le clarificateur, le conciliateur, j'en passe et des meilleurs, le Roi va devoir encore se creuser les méninges pour sortir de l'impasse.

Faut-il élargir le cercle des négociateurs à la famille libérale ? Repartir sur de nouvelles bases ? Le MR, mercredi, s'est redit disponible...

Qui le Roi va-t-il choisir pour une nouvelle mission, avec quel objectif ?

Les prochaines heures, les prochains jours ou semaines devraient dissiper ce brouillard mais selon le constitutionnaliste Marc Uyttendaele, il faut changer de démarche et penser à la scission : "Aujourd'hui, le modèle belge est en train de mourir. Et (...) donc il va falloir faire autre chose. Il va falloir transformer totalement les rapports entre le Nord et le Sud du pays et peut-être aller jusqu'à la scission complète. Ça ne se fait pas en un jour. Ça dit s'aménager mais c'est une toute autre démarche qu'il faut avoir. Alors, entre-temps, il est indispensable pour le bien-être des Belges, qu'ils soient francophones ou Flamands, que ce pays soit gouverné. J'espère que ce qui se passe aujourd'hui (ce mercredi, NDLR) va servir d'électrochoc dans une double perspective, c'est-à-dire permettre de constituer un vrai gouvernement 'classique' qui assume une politique socio-économique et, d'autre part, jeter ,les bases de l'après, en sachant que l'après, c'est peut-être le divorce."


MS avec E. Caekelberghs

Rtbfinfo.be

Is mijnheer Uyttendaele de franstaligen niet aan het maseren op een grote staatshervorming aan te kondigen? Veel hangt af van EDR vandaag op zijn receptie zegt. Kiest hij voor de aanval of bereidt hij zijn partij voor voor het onvermijdelijke? Een staatshervorming.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyThu Jan 27, 2011 6:43 pm

Niets is onvermijdelijk en al zeker geen staatshervormingen in de verkeerde richting.

Et oui, on est proche d'un divorce effectivement, celui entre les politiciens et les Belges. Ce sont évidemment les premiers qui devront dégager.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 EmptyThu Jan 27, 2011 9:43 pm

Durft die nationalistische particratie zich eigenlijk nog laten zien? Dat ze eens oprotten, zeg. 40 jaar federalistische catastrofe is genoeg geweest. Dégagez ! Je pensais qu'ils étaient déjà partis !

En dat eeuwig gezever over "democratische partijen". Zijn zij zo democratisch gelet op het feit dat hun media voortdurend 40% unitaristen het zwijgen opleggen?

Est-on encore "démocratique" lorsqu'on musèle tous les jours 40% (ou plus?) d'unitaristes?


DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Fkdirupo2.jpg.275

DE STANDAARD

Di Rupo wil regering van nationale eenheid

* donderdag 27 januari 2011, 19u28
*
* Auteur: bvb, pdd

De PS pleit voor een regering van nationale eenheid met alle democratische partijen. Dat heeft PS-voorzitter Elio Di Rupo donderdagavond gezegd op de nieuwjaarsreceptie van de partij.

In zijn toespraak hield Elio Di Rupo een pleidooi voor een regering van nationale eenheid met alle democratische partijen, zonder Vlaams Belang en Lijst Dedecker.

Voor Di Rupo zou de prioriteit van die regering moeten liggen bij het aanpakken van de sociaal-economische dossiers. De regering zou tevens een eerste luik van een mini-staatshervorming moeten realiseren.

De PS-voorzitter noemt de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde en de herfinanciering van Brussel expliciet als opdrachten voor de regering van nationale eenheid.

Voor Di Rupo is nadien een ruimere staatshervorming mogelijk 'als de voorstellen redelijk zijn'. De PS-voorzitter benadrukte wel dat hij voorstander blijft van een fundamentele staatshervorming.

Als een regering van nationale eenheid niet mogelijk blijkt, wil Di Rupo bekijken of het mogelijk is de regering Leterme II uit te breiden met alle partijen die willen.

Di Rupo sprak zich resoluut uit tegen nieuwe verkiezingen.


RTBF

Elio Di Rupo en appelle à un gouvernement d'union nationale
27.01.11 - 19:07

Dans un discours prononcé à l'occasion de la présentation des vœux du parti socialiste, son président Elio Di Rupo a proposé la constitution d'un gouvernement d'union nationale pour sortir de l'ornière dans laquelle le pays est plongé.

Le 3 mai dernier, soit un bon mois avant les élections, le président du PS avait déjà émis l'idée d'un gouvernement d'union nationale si d'aventure il fallait faire face à une situation politique "morcelée" en Flandre.

Et au soir du 13 juin, d'autres ténors comme le sénateur cdH Francis Delperée avaient eux aussi évoqué la formule.

Cette fois, la proposition est formulée avec beaucoup plus de solennité, à un moment où l'échec de la mission de Johan Vande Lanotte laisse entrevoir le chaos institutionnel.

La Belgique a besoin d'être gouvernée

Le président du PS ne fait plus d'exclusive : vu la crise financière, il faut, dit-il, gouverner la Belgique, il faut un gouvernement de plein exercice, un gouvernement socio-économique d'union nationale auquel participeraient tous les partis démocratiques : "On ne peut plus attendre. Les citoyens sont en droit d’avoir un gouvernement qui prenne des mesures de soutien à l’emploi, de relance de l’économie, de réforme de notre système de pensions, etc".
Et si cette formule n'est pas possible, il en appelle à un gouvernement Leterme II élargi "aux autres partis qui le souhaitent", à la N-VA, à Groen!, à Ecolo. Ce gouvernement "de salut public" s'occuperait prioritairement du socio-économique tandis qu'on travaillerait en parallèle aux dossiers les plus urgents de la réforme de l'Etat : "Ce gouvernement devra se consacrer aux chantiers socio-économiques essentiels et devra au moins préparer les budgets 2011 et 2012 ainsi que la trajectoire budgétaire 2013, ceci afin de répondre aux obligations européennes. Il devra également franchir une première étape institutionnelle, en particulier pour résoudre BHV et le refinancement de Bruxelles".

Aller plus loin dans l'institutionnel

"Si d'aventure des propositions raisonnables institutionnelles devaient être faites dans un bref délai, alors nous pourrions franchir en même temps les étapes institutionnelles et l'étape socio-economique", a précisé le président du PS.

"Que ce soit sous la forme de gouvernement d’union nationale ou constitué au départ des partis du gouvernement actuel, la Belgique doit être gouvernée sans délai », insiste Elio Di Rupo. "Et pour le PS, ce gouvernement devra être un gouvernement économique ET social, et bien entendu pas un gouvernement économique anti-social!"

Elio Di Rupo ira chez le Roi mardi prochain.
La formule de l'union nationale n'est pas fréquente. Elle n'a été utilisée qu'en de rares circonstances dans l'histoire de la Belgique, comme au lendemain de la première guerre mondiale ou encore en 1935.

T.N. avec Johanne Montay
Back to top Go down
Sponsored content





DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty
PostSubject: Re: DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE   DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE - Page 7 Empty

Back to top Go down
 
DE SLOOP VAN BELGIË - LA DEMOLITION DE LA BELGIQUE
Back to top 
Page 7 of 16Go to page : Previous  1 ... 6, 7, 8 ... 11 ... 16  Next
 Similar topics
-
» ZUID-BELGIE HAALT NOORD-BELGIE IN - LA BELGIQUE DU SUD RATTRAPE LA BELGIQUE DU NORD
» Desmond Tutu sur la Belgique / over België
» La S.A. Belgique / de NV België ?
» MISS BELGIQUE - BELGIE
» Boek over België - Livre sur la Belgique

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: