| Antwerpen-Centraal één van de mooiste stations | |
|
|
Author | Message |
---|
Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: Antwerpen-Centraal één van de mooiste stations Fri Feb 06, 2009 4:39 pm | |
| Antwerpen-Centraal één van de mooiste stations én een creatie van het unitaire België !
VRT-nieuws:
Antwerpen-Centraal bij de mooiste stations
vr 06/02/09 08:43 - Het station Antwerpen-Centraal is het op drie na mooiste treinstation ter wereld. Tot die conclusie komt het Amerikaanse tijdschrift Newsweek.
Bij de vele mooie uitzichten waarvan je kan genieten tijdens een treinreis, zijn er weinigen zo verrassend als de stations waar je stopt, schrijft Newsweek.
(Belga) Het Amerikaanse magazine maakte een ranglijst op van de mooiste treinstations ter wereld en plaatste daarbij Antwerpen-Centraal op de vierde plaats.
Het stationsgebouw en de bijhorende perronoverkapping, mét de bekende koepel, dateren uit de 19e eeuw en zijn nu een beschermd monument. Architect Louis de la Censerie liet zich voor het stationsgebouw onder meer inspireren door het Pantheon in Rome.
Antwerpen-Centraal werd de laatste jaren gemoderniseerd en uitgebreid voor de komst van hogesnelheidstrein. Tegelijkertijd startte een grondige renovatie van zowel de binnen- als de buitenkant. Die moet in april van dit jaar afgerond zijn.
Bovenaan de lijst van Newsweek staat St.Pancras in Londen, sinds vorig jaar het eindstation van de Eurostar, "dat de langste champagnebar in Europa heeft". Op twee staat Grand Central Terminal in New York, op drie Chhatrapati Shivaji in Mumbai.
De top negen
St.Pancras, Londen (Groot-Brittannië) Grand Central Terminal, New York (Verenigde Staten) Chhatrapati Shivaji, Mumbai (India) Centraal Station, Antwerpen Gare des Bénédictins, Limoges (Frankrijk) Lahore Railway Station (Pakistan) Central Railway Station, Maputo (Mozambique) Hua Hin Railway Station (Thailand) Atocha Station, Madrid (Spanje) | |
|
| |
Admin Admin
Number of posts : 283 Registration date : 2008-11-13
| Subject: Re: Antwerpen-Centraal één van de mooiste stations Sat Feb 07, 2009 6:54 pm | |
| Sans aucun doute, c'est la plus belle de Belgique ! pour moi c'est 1 : Anvers Central 2 : Liège Guillemins 3 : Schaarbeek | |
|
| |
tiboo
Number of posts : 1160 Age : 38 Location : westmalle Registration date : 2008-11-21
| Subject: Re: Antwerpen-Centraal één van de mooiste stations Sat Feb 07, 2009 10:45 pm | |
| Luik ken ik niet, maar Schaarbeeck wel. En vind dat persoonlijk een lelijk station.
Geef mij dan maar Leuven... | |
|
| |
Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: Re: Antwerpen-Centraal één van de mooiste stations Sun Feb 08, 2009 1:02 am | |
| Schaarbeek heeft een heel mooi station, maar het is slecht onderhouden omdat we hier teveel geld verspillen aan nutteloze parlementen en regeringen. | |
|
| |
kyrios
Number of posts : 309 Location : aarde Registration date : 2008-12-13
| Subject: Re: Antwerpen-Centraal één van de mooiste stations Sun Feb 08, 2009 1:20 pm | |
| | |
|
| |
tiboo
Number of posts : 1160 Age : 38 Location : westmalle Registration date : 2008-11-21
| Subject: Re: Antwerpen-Centraal één van de mooiste stations Sun Feb 08, 2009 3:03 pm | |
| De NMBS beheert haar geld slecht, daarom is Schaarbeeck een lelijk station (geworden).
Of hoe kan men verklaren dat men naar Brecht een hele nieuwe lijn heeft aangelegd (overdekt en met stations), maar dat deze na 3 jaar nog altijd niet in gebruik genomen is? Er zijn nog voldoende andere zaken die het wanbeleid van de NMBS aantonen (zoals de wekelijke stakingen). | |
|
| |
tiboo
| Subject: Re: Antwerpen-Centraal één van de mooiste stations Sun Feb 08, 2009 3:05 pm | |
| Doornik en Oostende zijn vrij mooi wat het gebouw betreft, maar de sporen zelf zijn niet echt speciaal (zoals in Leuven of Antwerpen het geval is)... | |
|
| |
Olivier
Number of posts : 198 Location : Jalhay Registration date : 2008-12-06
| Subject: Re: Antwerpen-Centraal één van de mooiste stations Sun Feb 08, 2009 3:16 pm | |
| het station van Doornik, met een park : *ik vind eveneens deze van Antwerpen en Luik mooi | |
|
| |
tiboo
| Subject: Re: Antwerpen-Centraal één van de mooiste stations Sun Feb 08, 2009 3:27 pm | |
| Het gebouw van Doornik is idd zeer mooi, daarmee ben ik het eens. Maar voor mij is de essentie van een station (= vertrekken met de trein op een spoor) zeer belangrijk. Hierin vind ik stations als Antwerpen (prachtig!!!), Leuven en Luik een streepje voor hebben op andere stations. | |
|
| |
Diogène
Number of posts : 1611 Age : 47 Location : Absurdistan Registration date : 2008-11-26
| Subject: Re: Antwerpen-Centraal één van de mooiste stations Sun Feb 08, 2009 4:25 pm | |
| Ik heb altijd een zwak gehad voor het station van Ath, en Gent-Sint-Pieters is ook niet mis! | |
|
| |
Bruno
Number of posts : 3228 Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België ! Registration date : 2008-11-23
| Subject: Re: Antwerpen-Centraal één van de mooiste stations Sun Feb 08, 2009 5:04 pm | |
| Antwerpen was al prachtig, maar de symbiose tussen oud en nieuw (de vernieuwingen dateren van enkele jaren terug) maken het echt een juweel.
In Leuven is het station ook erg verfraaid, trouwens. | |
|
| |
Admin Admin
Number of posts : 283 Registration date : 2008-11-13
| Subject: Re: Antwerpen-Centraal één van de mooiste stations Mon Feb 09, 2009 12:49 am | |
| Liège Guillemins ! | |
|
| |
tiboo
| Subject: Re: Antwerpen-Centraal één van de mooiste stations Mon Feb 09, 2009 3:16 pm | |
| Antwerpen - Luik - Leuven
Mijn topdrie | |
|
| |
Sponsored content
| Subject: Re: Antwerpen-Centraal één van de mooiste stations | |
| |
|
| |
| Antwerpen-Centraal één van de mooiste stations | |
|