Minister van landsverdediging verlaagd daarmee het Belgisch leger tot een huurlingenleger.
Verkeerdelijk denkt Pieter De crem(bo) blijkbaar dat hij minister is van oorlog in plaats van minister van defensie.
In vredestijd voert het Belgisch leger sinds jaar en dag humanitaire opdrachten uit. Dat heeft ons land al veel respect en bijval opgeleverd. Groot was mijn verbazing dan ook toen hij het eerder blijkbaar nodig vond om te verklaren dat hij niet aan het hoofd van een humanitaire organisatie stond. Het leger zou volgens onze defensieminister in de toekomst de VSA gaan bijstaan voor bombardementsopdrachten boven Afghanistan. Nu vraag ik u wat de taak is van het ministerie van landsverdediging ? Volgens mij is dat simpelweg de verdediging van het land (of dat van zijn bondgenoten) op zich nemen wanner dit onder aanval ligt. Zijn Afghaanse troepen dan ons land binnen gevallen ? Neen denk ik dan zo, ze zijn zelfs nergens te bekennen op Amerikaanse bodem. En toch wil Minister De Crem dat ons land- België, het kleine opdondertje- het grootste en machtigste leger ter wereld bijstand gaat gaan verlenen door bommenwerpers los te laten boven Afghaans grondgebied.
Hij wil ons met andere woorden meesleuren in een avontuurlijk partijtje oorlog spelen, alleen betreft het hier een echte oorlog, met echte doden.
Welke Belg heeft hier om gevraagd ? Wie denkt deze man eigenlijk dat hij vertegenwoordigt ? Interesseren hem eigenlijk wel de belangen van België en zijn bevolking, of dient hij nu de belangen van Uncle Sam.
We moeten toch niet wachten tot de body-bags met “onze jongens” erin terugkeren van De Crems partijtje oorlogje spelen om dan pas een verontwaardigde houding aan te nemen.