Number of posts : 270 Location : BELGISTAN Registration date : 2008-11-23
Subject: Re: 23.08.2009: IJZERWAKE / YSERWAEKE ! Sun Aug 23, 2009 9:06 pm
In Nijlen was er gisteravond een neonazi-concert... Hoeveel procent zou rechtstreeks doorgereden zijn naar Steenstrate?
Pleimion
Number of posts : 290 Age : 40 Location : De Westhoek Registration date : 2009-07-02
Subject: Re: 23.08.2009: IJZERWAKE / YSERWAEKE ! Sun Aug 23, 2009 10:15 pm
PATRIOT wrote:
Hahaha 't was weer hilarisch!
De commentator van 't nieuws was wel grappig:
Flamingant: Ja de officieren vonden de Vlamingen minder héééé en dus hebben ze ze als kanonnenvoer in de strijd gestuurd! Commentator: Ja maar Waalse soldaten toch ook? Flamingant: Ja Walen ook ja, der liggen er hier zelfs nog een paar begraven...
Commentator: Maar met die Walen willen deze mensen wel niet meer samenwerken!
Strikt genomen is de bewering als zouden Franstalige officieren hun Vlaamse ondergeschikten de dood hebben ingejaagd, natuurlijk niet correct. Wat wel klopt, is dat enkel zij die het Frans machtig waren, in het leger promotie konden maken, lees: uit de loopgraven geraken, richting een relatief veilige kantoorjob bij de staf. Wie enkel Nederlands sprak, kon het dus niet verder schoppen dan gewone piot, cq kanonnenvoer.
Pleimion
Number of posts : 290 Age : 40 Location : De Westhoek Registration date : 2009-07-02
Subject: Re: 23.08.2009: IJZERWAKE / YSERWAEKE ! Sun Aug 23, 2009 10:17 pm
Belgica wrote:
Pleimion wrote:
Albert de Overbodige en prins Grijzenbaard ook.
Gij kunt ook alleen maar kinderachtig doen, hè.
Ik probeer me wat op jouw niveau te richten.
Pleimion
Subject: Re: 23.08.2009: IJZERWAKE / YSERWAEKE ! Sun Aug 23, 2009 10:23 pm
Belgica wrote:
Dit is ook grappig:
DE STANDAARD
IJzerwake trekt meer dan 5.000 Vlaams-nationalisten Hoe meer zotten hoe liever
zondag 23 augustus 2009 Bron: belga Auteur: kld KORTRIJK
Net als vorig jaar kwamen er zo'n 5.000 deelnemers op voor de IJzerwake in Steenstrate. Het thema 'Welvaart en Welzijn door onafhankelijkheid' doorspekte de speeches van voorzitter Wim De Wit. Gastspreker Frans Crols kreeg een deel van de aanwezigen tegen zich toen hij Brussel niet langer als hoofdstad van het nieuwe Vlaanderen aanzag.
De vzw IJzerwake, de radicale strekking binnen het IJzerbedevaartcomité, die zich enkele jaren geleden afscheurde, onderstreept zoals elk jaar de noodzaak van een onafhankelijk Vlaanderen en de vernietiging van de Belgische staat. Stoer !
Voorzitter De Wit riep op tot een 'godsvrede' Finie la lutte linguistique ! waarbij een gemeenschappelijke strategie moet uitgewerkt worden tussen CD&V, N-VA, Vlaams Belang en LDD. De Wit reikte hierbij zelfs de hand aan het Ijzerbedevaartcomité om samen te werken. 'Want onze onafhankelijkheid ligt als het ware voor het grijpen', aldus De Wit. Zonneslag ! En waar zit die andere leukerd, Van Slambrouck?
Brussel
Een onafhankelijk Vlaanderen hoeft voortaan niet langer met Brussel als hoofdstad, althans volgens Crols. 'Wij moeten Brussel loslaten en schuiven op die manier een zware grendel weg van de poort naar de onafhankelijkheid. Het lossen van Brussel betekent niet het einde of de ondergang van Vlaanderen, integendeel.' Het was een stelling op deze IJzerwake die door een deel van de aanwezigen niet werd gesmaakt.
Volgende week zondag vindt de 82ste Ijzerbedevaart plaats in Diksmuide rond het thema 'Vlaanderen is er voor iedereen'.
Nou, gezellige boel, daar in de provincie West-Vlaanderen.
Als je zelf nooit van achter je computerscherm komt, ben je niet bijster goed geplaatst om mensen uit te lachen die wel vergaderen. Hoeveel ouden van dagen zou BUB weten te lokken voor een middagje mijmeren over Cleopold, Kongo-Vrijstaat en Expo '58?
Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
Subject: Re: 23.08.2009: IJZERWAKE / YSERWAEKE ! Sun Aug 23, 2009 10:46 pm
De Nationale Feestdag van België lokt elk jaar méér dan een half miljoen mensen. Een pro-Belgische betoging 80.000 en een pro-Belgisch concert 40.000. Dat zegt al genoeg. Uw strijd is hopeloos. Alleen beseft u het zelf nog niet.
Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
Subject: Re: 23.08.2009: IJZERWAKE / YSERWAEKE ! Sun Aug 23, 2009 10:57 pm
En het wordt nog hilarischer want ze breien er een vervolg aan:
VRT-nieuws 23.08.2009:
"Vlaanderen mag Brussel niet loslaten"
West-Vlaanderen - Op de IJzerwake in Steenstrate was er voor gepleit Brussel niet langer als de hoofdstad van Vlaanderen te zien. Vlaams Belang en de N-VA zijn het daar niet mee eens.
Totaal gestoord.
Pleimion
Subject: Re: 23.08.2009: IJZERWAKE / YSERWAEKE ! Sun Aug 23, 2009 11:03 pm
Belgica wrote:
De Nationale Feestdag van België lokt elk jaar méér dan een half miljoen mensen. Een pro-Belgische betoging 80.000 en een pro-Belgisch concert 40.000. Dat zegt al genoeg. Uw strijd is hopeloos. Alleen beseft u het zelf nog niet.
21 juli is in de eerste plaats een vrije dag, Belgavox was gratis en het gros van die betogers waren Franstaligen. Bovendien is het wel duidelijk dat pakweg dat fameuze concert meer volk lokte omwille van de affiche dan omwille van de politieke boodschap. Anders haalde BUB wel een pak meer stemmen dan de drie man en een paardenkop waar ze het nu mee moet doen, niet? Dat zegt ook veel over de uitzichtloosheid van uw strijd. Nu ja, strijd: een beetje zitten copypasten en reactionaire nonsens spuien in de veiligheid van de huiskamer, veel is er niet aan. Kom nog eens terug als BUB ook in de echte wereld bestaat, niet alleen op internet.
Bruno
Number of posts : 3228 Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België ! Registration date : 2008-11-23
Subject: Re: 23.08.2009: IJZERWAKE / YSERWAEKE ! Sun Aug 23, 2009 11:33 pm
Pleimion wrote:
Belgica wrote:
21 juli is in de eerste plaats een vrije dag, Belgavox was gratis en het gros van die betogers waren Franstaligen. Bovendien is het wel duidelijk dat pakweg dat fameuze concert meer volk lokte omwille van de affiche dan omwille van de politieke boodschap. Anders haalde BUB wel een pak meer stemmen dan de drie man en een paardenkop waar ze het nu mee moet doen, niet? Dat zegt ook veel over de uitzichtloosheid van uw strijd. Nu ja, strijd: een beetje zitten copypasten en reactionaire nonsens spuien in de veiligheid van de huiskamer, veel is er niet aan. Kom nog eens terug als BUB ook in de echte wereld bestaat, niet alleen op internet.
De B.U.B. kan enkel vergeleken worden met andere partijen mits het een redelijke media-toegang krijgt. Dàt de partij ideologisch belangrijk is, bewijzen uw vele posts.
De Ijzerwake is uiteraard een zeer toekomstgerichte aangelegenheid
Pleimion
Subject: Re: 23.08.2009: IJZERWAKE / YSERWAEKE ! Sun Aug 23, 2009 11:54 pm
Bruno wrote:
De B.U.B. kan enkel vergeleken worden met andere partijen mits het een redelijke media-toegang krijgt. Dàt de partij ideologisch belangrijk is, bewijzen uw vele posts.
De Ijzerwake is uiteraard een zeer toekomstgerichte aangelegenheid
En zo is de cirkel weer rond, we zijn weer bij die mediatoegang. Definieer "redelijk". Op basis van het aantal stemmen? Iedereen heeft trouwens toegang tot de media, de kunst is er gebruik van te maken. Ik zal even wat tips geven. BUB is voorzover ik kan nagaan een partij die alleen op het internet bestaat en er alles aan doet om zo low profile mogelijk door het leven te gaan. Zo zie ik op jullie homepage nergens mensen. Er kan zelfs geen welkomstwoordje van de voorzitter van af. Hoe ziet die mens er trouwens uit? En de andere leden, daar zie ik ook geen foto's van. BUB presenteert zichzelf als een anoniem blok, zonder menselijk gezicht. Het minste wat je voor je kiezers kunt doen, is zorgen dat ze weten hoe hun kandidaat eruitziet. Trouwens, wat heeft een partij die slechts in het Brussels gewest opkomt, verloren in de nationale media? Als West-Vlaming heb ik geen boodschap aan partijen waarvoor ik niet eens kan stemmen. Probeer eerst te zorgen dat je een stevige basis hebt voor je zo hoog van de toren blaast.
Belgica Admin
Subject: Re: 23.08.2009: IJZERWAKE / YSERWAEKE ! Sun Aug 23, 2009 11:54 pm
Wat ik vooral noteer, is dat de Vlaams-nationalisten blijkbaar hopeloos verdeeld zijn over hoe het verder zou moeten indien België zou ophouden te bestaan. Met of zonder Brussel, met of zonder Nederland. Dit bewijst m.i. eens te meer dat er geen "Vlaamse natie" bestaat. Die zou immers een consensus moeten kunnen bereiken over zulke essentiële zaken.
Ook een heel leuke reactie op forum DS:
Op 23 augustus 2009 omstreeks 23u46, zei Carlo Huyseghems:
'Fijne' tekst van Crols. Hij moet gefeliciteerd worden voor zijn duidelijkheid. Ja, laat Vlaanderen maar onafhankelijk worden, zonder Brussel. Als Nederlandstalige Brusselaar vind ik dat prima. Dan gaan we wel door met een kosmopolitisch Klein-België of zo, met een WalloBrux, of met een Europees Gewest. Allemaal beter dan voortboeren met een Vlaamse meerderheid in het land die weigert om te investeren in de uitbouw van dit land. Maar wat hoor ik in het Journaal? De Winter en De Wever zijn contra een onafhankelijk-Vlaanderen-zonder-Brussel... Wel, wel, wel. Zij weten toch ook dat Brussel volzit met Franstaligen? Zien zij dan plots mogelijkheden voor het samen-leven met die Franstaligen? En zo ja, als dit kan in een Vlaanderen-mét-Brussel, waarom dan niet gewoon in België? Het zijn toch niet de Waalse Franstaligen, maar wel de BRUSSELSE francofone etters als Maingain en co die altijd voor problemen zorgen? Waar zit uw logica De Winter en De Wever? Conclusie: België heeft een toekomst!!
Belgica Admin
Subject: Re: 23.08.2009: IJZERWAKE / YSERWAEKE ! Mon Aug 24, 2009 1:08 am
Ook zeer terecht en hilarisch is deze reactie op forum DS:
Op 24 augustus 2009 omstreeks 00u04, zei Frans Denissen:
5.000 mensen, zo'n aantal dat bij dit weer ook een voetbalwedstrijd uit derde klasse trekt: waar maken we ons eigenlijk druk om?
En nog één:
Op 23 augustus 2009 omstreeks 23u57, zei denis bouwen:
Deze vendelzwaaiers spreken niet namens mij. En niet namens heel wat Vlamingen / Nederlandstalige Belgen. Ik bedank feestelijk voor het bekrompen ministaatje dat zij voorstaan. Geïnspireerd door egoïsme, rancune, haat tegen de andere grote gemeenschap of wat dan ook. Hoe meer zij met de Vlaamse Leeuw zwaaien, des te minder ik heb met die vlag.
Geniaal.
Belgica Admin
Subject: Re: 23.08.2009: IJZERWAKE / YSERWAEKE ! Mon Aug 24, 2009 1:21 am
Hier nog een leuk videootje uit 2006:
Belgica Admin
Subject: Re: 23.08.2009: IJZERWAKE / YSERWAEKE ! Mon Aug 24, 2009 11:31 am
De zalige controverse gaat verder op DS: 'Vlaanderen mag Brussel loslaten'
* maandag 24 augustus 2009 * * Auteur: Guy Tegenbos
* De IJzerwake had ongeveer evenveel deelnemers als vorig jaar: 5.168 mensen betaalden voor een ticket. Wim Daneels
IEPER -
Als de regel 'Vlaanderen laat Brussel niet los' wegvalt, wordt plots veel mogelijk.
Van onze redacteur
Enkele honderden riepen meteen 'boeh' of 'Brussel Vlaams'. De rest van de 5.168 betalende aanwezigen op de IJzerwake bij het graf van de broers Van Raemdonck, zondag, applaudisseerden, van beleefd tot enthousiast. Frans Crols, de voormalige hoofdredacteur van het zakenblad Trends, was gevraagd zijn 'laat Brussel los-stelling' te verkondigen.
Zijn verhaal: Vlaanderen is economisch sterk. Er kondigt zich zelfs een nieuwe Gouden Eeuw aan. België gaat intussen kapot. Vlaanderen moet losraken van België of het gaat mee kapot. Het motto 'Vlaanderen laat Brussel niet los' remt die onafhankelijkheid. Brussel loslaten is nodig. De kosten wegen niet op tegen de baten. De Vlamingen zijn Brussel trouwens allang kwijt. En het niet-loslaten maakt het mogelijk de Vlamingen permanent te chanteren.
Het publiek - radicale Vlamingen, niet allen extreem-rechts - aarzelt. De aanwezige Vlaamse organisaties ook. Hun woordvoerders reageerden vaag of in bewoordingen als 'alleen in eigen naam', en haast allen zeiden dan: 'Ik ben er niet voor, maar er zit wel wat in.' Vooral tactisch zit er veel in, vindt men. 'Dan kan plots veel', zei iemand.
Bruno Valkeniers, de voorzitter van het Vlaams Belang, zei: 'Het is niet onze stelling. Maar ze bevat goede elementen. Brussel ís niet meer van ons; de vorige Vlaamse onderhandelaars hebben dat gefikst. Brussel zal zelf beslissen.'
De leiding van de IJzerwake wilde de discussie stimuleren. Ongebruikelijk, en het zinde niet alle aanwezigen. Maar dat geldt ook voor festivals die af en toe experimentele muziek aanbieden.
De IJzerwake had ongeveer evenveel deelnemers als vorig jaar: 5.168 mensen betaalden voor een ticket. Ze kregen een eucharistieviering, met gedichten, koor- en andere liederen en samenzang. En ze luisterden naar de Vlammende Vlaamse toespraken, van de nieuwe IJzerwakevoorzitter, Wim De Wit, en van Frans Crols.
Op de IJzerwake werd één N-VA-ondervoorzitter herkend en acht parlementariërs van Vlaams Belang. Maar het uitzicht is dat van een 'familiebijeenkomst' voor radicale Vlamingen. En die zijn er in vele kleuren: deftig geklede oudere dames, gepensioneerde professoren en verzekeringsagenten, skinheads, mannen met lange grijze baarden of lange zwarte lederen jassen, mensen met uniformen van Were Di en Voorpost of truitjes met de slogan 'ik ben niet politiek correct', en oude Vlaamse strijders.
Wat al die mensen lokt? Soms 'trouw'. Heel vaak: erbij zijn. Ze komen omdat ze sommige dingen graag horen. En wat willen ze horen? Het meest applaus was er voor dit:
'Een onafhankelijk Vlaanderen en één Groot-Nederlandse Natie.'
'We leven in een apenland.'
'Koning Albert, die de hebzucht van banken laakt, kocht een jacht van 4,6 miljoen euro.'
'We moeten Vlaanderen op de kaart zetten en daarvoor is het nodig België eraf te schoppen.' (En vele varianten, zoals 'Zonder België omdat het moet.')
'Als CD&V, N-VA, Vlaams Belang en LDD samenspannen, hebben ze de meerderheid in Vlaanderen.'
'Wij buigen voor geen vreemden. Gisteren niet, vandaag niet, nooit.'
De vraag is ook: wat is Brussel?
Nog een paar schitterende reacties:
Ik denk dat de démarge van Crols vooral een taktische zet is. Immers als we zeggen Brussel niet nodig te hebben, dan valt het chantagemiddel van de Franstaligen weg. Trouwens wanneer Vlaanderen onafhankelijk wordt, zullen de Brusselaars in eerste instantie waarschijnlijk toch kiezen voor een alliantie met Wallonië. Laat ze maar doen. Er is in dit land maar 1 gewest dat tot nu toe het hoofdstedelijk gewest heeft gefinancieerd en dat is Vlaanderen. De federatie Wallo-Brux zal het met een stuk minder middelen moeten doen. Dus de 19 baronniëen, de totaal onoverzichtelijke en overwoekerde waaier van overheidsinstellingen die Brussel 'rijk' is zullen als sneeuw voor de zon verdwijnen, mocht Wallo-Brux de rekening zelf moeten betalen. Een ander aspect is dat indien Brussel bij Vlaanderen blijft we de verfransingsmachine niet kunnen stopzetten. De Maingains en Milquets blijven er wonen, alsook de druk op de Rand blijft dezelfde. Een staatsgrens en de integrale afschaffing van het Frans in ons onderwijs kunnen de verfransing stoppen. De dag dat Vlamingen geen Frans meer kunnen, houdt de verfransing op. Dan zullen de franstalige inwoners van de Rand zich wel moeten beroepen op het Nederlands om een brood of een stuk vlees te kopen.
En nog ene die Brussel (hun zogezegde hoofdstad nota bene) de nagel aan de Vlaamse doodskist vindt. Dat van die doodskist is heel terecht.
Ik ken geen enkel "volk" in de wereld dat zijn eigen hoofdstad zo verafschuwt.
perikles
Number of posts : 1771 Location : Antwerpen Registration date : 2009-02-11
"Brussel loslaten" het is zoals vloeken in de kerk voor de meeste Vlamingen. Maar stel dat je dat effectief doet? Brussel loslaten? Wat zijn de economische consequenties, enorm en niet allleen voor Vlaanderen.
Een heel groot aantal federale ambtenaren en Vlaamse ambtenaren zou Brussel verlaten? En heel groot aantal Vlaamse bedrijven zou Brussel verlaten. De huidige transfers zouden onmiddellijk stop gezet worden. Vlaanderen zou een sterke welvaartdaling kennen (maar hoeveel), Wallonië en Brussel zouden een nog sterkere welvaartdaling kennen. Het belangrijke van dit soort uitspraken is dat ze nu op alle voorpagina's worden uitgesmeerd. Frans Crols pleit immers al jaren voor die stap. Een stap die het einde van België zou zijn ... de commentaren op de internetfora getuien van kortzichtigheid ... niemand heeft ooit de opbrengst of de kost van Brussel berekent ... niemand heeft ooit de opbrengs van de aanwezigheid van de NAVO berekent (vergeet niet dat die ambtenaren geen belastingen betalen, alleen hun consumptie zorgt voor meerwaarde). Item voor de EG, kan Brussel zonder luchthaven, dat zou dan een Vlaamse luchthaven zijn? Maar er is een wezelijk gevaar voor de Belgische beweging ... als een aanzienlijk deel van de Vlaamse opinie, dit verhaal volgt ... bestaat Belgie niet meer.
Belgica Admin
Ik zie dit eerder als een wanhoopsdaad. Brussel is immers méér dan de 19 gemeenten. Vandaar ook de hele discussie rond BHV en het verzet tegen de splitsing. Maar ik vind het goed dat deze discussie gevoerd wordt omdat ze jullie (weer eens) hopeloos verdeelt en de vinger op de wonde legt: jullie ideologie is waanzin. Als jullie nog 10% kans hadden om BHV te splitsen, hebben jullie nu de laatste kansen verspeeld tenzij jullie ermee instemmen om de faciliteitengemeenten bij Brussel te voegen. Dan en alleen dan geef ik jullie kleine belangengroep nog een waterkans.
perikles
Ik zie dit eerder als een wanhoopsdaad. Brussel is immers méér dan de 19 gemeenten. Vandaar ook de hele discussie rond BHV en het verzet tegen de splitsing. Maar ik vind het goed dat deze discussie gevoerd wordt omdat ze jullie (weer eens) hopeloos verdeelt en de vinger op de wonde legt: jullie ideologie is waanzin. Als jullie nog 10% kans hadden om BHV te splitsen, hebben jullie nu de laatste kansen verspeeld tenzij jullie ermee instemmen om de faciliteitengemeenten bij Brussel te voegen. Dan en alleen dan geef ik jullie kleine belangengroep nog een waterkans.
U dicht die kleine belangengroep wel heel veel macht toe ... een wanhoopsdaad? U gaat er vanuit dat een internationaal hof Brussel en de 19 gemeenten bij Wallonië zou voegen? Is de Vlaamse beweging, meer dan ooit verdeeld? Neen, ik vermoed dat het "klein" nationalisme dood is, maar het "groot" nationalisme windt meer en meer veld.
BHV splitsen, 10 % kans, geen enkele Vlaamse partij kan zich vandaag veroorloven een te grote toegeving te doen ... Als wij Brussel zouden afgeven is het vanzelfsprekend dat wij de zuidelijke Vlaamse rand ook afgeven ... de rest?
Belgica Admin
Wat bedoelt u met de "zuidelijke Vlaamse rand". Ik had het over ALLE faciliteitengemeenten rond Brussel, Wemmel en Wezembeek-Oppem inbegrepen. Plus ook die gemeenten waar een meerderheid Franstaligen wonen zoals misschien Dilbeek te bepalen via referendum). Zou u het daarmee eens zijn? In elk geval zal uw mening niet gevraagd worden mocht het ooit zo ver komen. Dan beslissen de VN en niet uw piepkleine belangengroep.
Hier nog een leuke commentaar op DS:
Op 24 augustus 2009 omstreeks 14u14, zei Johan Couder:
Ik merk dat een aantal lezers weer de stropopredenering van stal halen. Maak een karikatuur v/d argumenten v/d tegenstander (Deinze onafhankelijk, Frans-Vlaanderen inlijven, terug hertogdom Brabant en graafschap Vlaanderen oprichten etc.), en ziezo, de sukkelaars denken het argument te hebben gewonnen. Met dergelijke verwerpelijke sofismen bewijzen zij enkel maar dat ze geen serieuze tegenargumenten kunnen bedenken. En och ja, moeilijk is de stropopredenering niet? Europa in wording? Ah bon, dan niemand bezwaar dat België een deelstaat wordt van Duitsland (per slot van rekening reikte het hertogdom Brabant ooit tot Worms)? Of terug de Verenigde Nederlanden? Daar kunnen onze pan-europees denkende belgicisten toch niet tegen zijn, als eerste stap naar de volledige Europese unificatie?
Dan moet België Worms en omstreken terugeisen.
Of deze:
Op 24 augustus 2009 omstreeks 13u58, zei Tim Van der Plas:
Terroristen, neo-nazis, Hell's Angels, ... mogen geen bijeenkomsten houden en de mensen uit bovenvermeld artikel wel. Nu, ik vind hun standpunten minstens even gevaarlijk en hoop velen met mij...
1 reacties
Op 24 augustus 2009 omstreeks 14u03, zei Jean-Pierre Haumont:
+1
Of, het houdt niet op: Op 24 augustus 2009 omstreeks 14u51, zei Peter Vandooren:
Het is misschien aan te raden om in plaats van een hele massa holle frasen te debiteren een keer uit te rekenen wat het kost om België in 3 stukken te splitsen. En een keer uit te rekenen wat de economie in Vlaanderen gaat doen als het zelf alle pensioenen moet betalen, als het zelf een complete regering met binnen- en buitenlandse zaken, corps diplomatique, ambassades, leger, politie, gezondheidszorg moet opzetten en onderhouden... Al eens berekend wat de inkomsten van Vlaanderen zijn en wat de uitgaven zouden gaan worden? Holle frasen als '... een onafhankelijk Vlaanderen'... zijn beetje populistisch... en niet erg realistisch, beetje dom zelfs... Al eens nagedacht over wie het meeste baat heeft bij een splitsing? U en ik? dacht het niet...
Of deze, zeer terecht:
Op 24 augustus 2009 omstreeks 13u28, zei Jean-Pierre Haumont:
Volledig akkoord met een onafhankelijk Vlaanderen, zonder Brussel maar dan ook zonder Limburg of Antwerpen. Als geboren Limburger, en nu woonachtig in Vl-Brabant, heb ik absoluut geen voeling met 'vlamingen' Laat ze maar het Graafschap Vlaanderen terug oprichten, lang leve de middeleeuwen. Of nog beter 'Pagus Flandrensis' Hou op met die zever wij leven in de 21ste eeuw en Europa is in de maak.
Of deze: Op 24 augustus 2009 omstreeks 14u36, zei Steven Fox:
Taal houdt zich niet aan de lijntjes op een kaart.Brussel was inderdaad ooit Nederlandstalig, net zoals Istanbul ooit Constantinopel heette, men in het zuiden van Spanje ooit Arabisch sprak en het een haar heeft gescheeld of de amerikaanse 'declaration of rights' werd opgesteld in het Duits. Het is zinloos om terug te grijpen naar een welbepaalde sitatie in het verleden en die vervolgens krampachtig te willen herstellen.Menige onzinnige oorlog ( bv de joegoslavische burgeroorlog )is op hierop gebaseerd.Er is nooit een 'bewust ' franstalig taaloffensief geweest , het is veeleer het gevolg van sociale,demografische en ecomonische factoren.Los van iedere mogelijke poltieke oplossing , denk ik dat het beter is de realiteit te aanvaarden : Brussel is een franstalige stad met een minderheid Vlamingen. Misschien is Brussel zelfs al geen franstalige stad meer met zijn groot aantal immigranten uit alle delen van de wereld die zelden frans spreken.
Deze is ook prachtig: Op 24 augustus 2009 omstreeks 15u48, zei Steven Temmerman: Volledig correct. Meer nog: een onafhankelijk Vlaanderen mét Brussel zou worden verplicht een Franstalige minderheid op haar grondgebied te erkennen en het Minderhedenverdrag ten gunste van de Franstaligen te ratificeren. En de juridische gevolgen hiervan zouden niet beperkt blijven tot Brussel of de Vlaamse Rand, maar heel Vlaanderen behelzen: overal in Vlaanderen opnieuw Franstalige administratie, Franstalige scholen enz... Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit de Vlaamse heilsstaat is, die de vendelzwaaiers van de IJzerwake en de flaminganten van N-VA en VB wensen.
De vraag is dan: wat antwoorden de flaminganten hierop?
Last edited by Belgica on Mon Aug 24, 2009 5:44 pm; edited 1 time in total
perikles
Wat bedoelt u met de "zuidelijke Vlaamse rand". Ik had het over ALLE faciliteitengemeenten rond Brussel, Wemmel en Wezembeek-Oppem inbegrepen. Plus ook die gemeenten waar een meerderheid Franstaligen wonen zoals misschien Dilbeek te bepalen via referendum). Zou u het daarmee eens zijn? In elk geval zal uw mening niet gevraagd worden mocht het ooit zo ver komen. Dan beslissen de VN en niet uw piepkleine belangengroep. [/i]
Ik moet mij niet van de reacties van anderen bedienen om met u te redetwisten.
Als een staat onafhankelijk wordt is er een internationaal rechtsgeldig principe dat die nieuwe staten de bestaande grenzen (gemeenten, provincies, gewesten enz.) volgen. Bij de onafhankelijkheid van Estland heeft men aan de bevolking van Estland gevraagd of zij onafhankelijk wilden worden, toen er een "ja" stem kwam, heeft men de oude grenzen (die onder de USSR) gebruikt. De bewoners van Ikla, Nuia en Möniste (steden met een russische meerderheid) hebben "neen" gestemd en toch zijn zij overgeheveld naar Estland.
Dat is de hoofdreden waarom de franstaligen geen splitsing van BHV willen ... dat betekent dat bij een eventuele splitsing Brussel in Vlaanderen ligt.
Frans Crols pleit voor het losweken van Brussel, misschien zelf de 19 gemeenten van het Brussel Hoofdstedelijk Gewest en de faciliteitengemeenten aan de zuidrand van Brussel, niet voor de overheveling van Dilbeek enz.
Mijn piepkleine belangengroep heeft blijkbaar veel invloed u ligt er dag en nacht van wakker ... Augustus is een stille maand ... en nu de bedevaart nog
Bruno
Number of posts : 3228 Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België ! Registration date : 2008-11-23
Bij de onafhankelijkheid van Estland heeft men aan de bevolking van Estland gevraagd of zij onafhankelijk wilden worden, toen er een "ja" stem kwam, heeft men de oude grenzen (die onder de USSR) gebruikt.
Estland was wel een land dat sedert 1940 bezet werd door een andere staat. Uw "oude grenzen van de USSR" was in realiteit gewoon de grens tussen Estland en de USSR in 1939.
Belgica Admin
Gelukkig heeft de vergrijzing bij de facisten ook toegeslagen. christoffel Velde, Schoten
Ik ben vlaming maar voel me vooral Belg. Ooit al eens bekeken hoeveel ministers en regeringen er hier zijn per inwoner? Federaal, regionaal, gewestregering. Vragen allemaal administratie, geld... Ofwel moeten die wekelijk uitgebouwd worden (en dus verkleinen van federale regering) door de creatie van een echte confederatie, ofwel schaffen we die deelregeringen best af. Onafhankelijk vlaanderen, waarom dan niet Onafhankelijk Schoten? Ik wordt president van mijn staat!
H DW aka De Kenner, Haacht
Zou men niet beter stoppen met oude koeien uit de gracht te halen? Wat hebben de Walen van vandaag nu nog te maken met 2 oudstrijders die in de WOI (meer dan 90 jaar geleden aub) niet begraven werden omdat een Waalse officier dat niet nodig vond? Gaat men zich straks tegen de Fransen keren omwille van Napoleon of zo? Ga toch eens mee met uw tijd. Brussel is al lang niet meer Vlaams. Ik werk in Brussel en vind dat ook jammer maar ik lig daar niet wakker van hoor.
perikles
Bij de onafhankelijkheid van Estland heeft men aan de bevolking van Estland gevraagd of zij onafhankelijk wilden worden, toen er een "ja" stem kwam, heeft men de oude grenzen (die onder de USSR) gebruikt.
Estland was wel een land dat sedert 1940 bezet werd door een andere staat. Uw "oude grenzen van de USSR" was in realiteit gewoon de grens tussen Estland en de USSR in 1939.
Dat maakt mijn argument niet minder waar.
Bruno
Dat maakt mijn argument niet minder waar.
Zoek eerder een vergelijkbare situatie.
Renaat
Number of posts : 832 Location : Brugge Registration date : 2009-08-25
99% van de Vlamingen weten niet eens wat de "IJZERWAKE" precies is. Als de BUB'ers er zoveel belang aanhechten, bewijst dat vooral dat ze geen reëel inzicht hebben in openbare opinie en in de politieke verhoudingen in "Noord-België ".
Belgica Admin
Aha, en u hebt dat inzicht blijkbaar wel. Wat is dan uw inzicht en hoe staaft u dat?
Renaat
Number of posts : 832 Location : Brugge Registration date : 2009-08-25
Subject: Re: 23.08.2009: IJZERWAKE / YSERWAEKE ! Wed Aug 26, 2009 10:02 am
Hoe belangrijk een manifestatie is, blijkt in de eerste plaats uit de berichtgeving in de media. De Vlaamse kranten hebben er in hun verslag niet meer dan 10 regels aan gewijd, de Vlaams TV-zenders 15 seconden. De BUB-website heeft er al 10 keer meer aandacht besteed aan een gebeurtenis waarbij men in de 99 % van de Vlaamse huiskamers de schouders ophaalt!