Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Nederlands een wereldtaal(?)

Go down 
4 posters
AuthorMessage
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Nederlands een wereldtaal(?) Empty
PostSubject: Nederlands een wereldtaal(?)   Nederlands een wereldtaal(?) EmptyTue Jan 26, 2010 6:28 pm

Vandaag vond ik in mijn mailbox het volgende bericht van de Taalunie:
Quote :
Beste lezer,
Hierboven ziet u een feestelijk logo van de Nederlandse Taalunie. De Taalunie viert in 2010 haar dertigste verjaardag. Een moment om de Nederlandse taal extra in het zonnetje te zetten.

Toen we zochten naar een passend motto, riep iemand: 'Nederlands, wereldtaal!' Meteen gingen heel wat wenkbrauwen omhoog. Een wereldtaal, was dat niet een beetje overdreven?

Dat is nou typisch voor veel Nederlandstaligen. We houden wel van onze taal, maar we zijn ons niet bewust van de plaats die ze inneemt binnen en buiten onze grenzen. Wist u dat het Nederlands met zijn 22 miljoen gebruikers behoort tot de meest gesproken moedertalen van de wereld (45e op een lijst van 6000)? Wist u dat het Nederlands door zijn aanwezigheid op internet en in taal- en spraaktechnologie tot de invloedrijkste talen ter wereld wordt gerekend? Wist u dat onze literatuur, dankzij prachtige vertalingen, tot in de verste uithoeken van de wereld wordt gelezen? Wist u dat het Woordenboek der Nederlandsche Taal van het Instituut voor Nederlandse Lexicologie het grootste woordenboek ter wereld is? Wist u dat ± 15.000 buitenlandse studenten Nederlands studeren aan bijna 200 universiteiten in zo'n 40 landen over de hele wereld? Dan mogen we toch best spreken van Nederlands als wereldtaal!

In onze Nieuwsbrief vindt u alles over de feestelijke activiteiten in dit bijzondere jaar. Het hoogtepunt valt in de maand november... We houden u op de hoogte.

Linde van den Bosch
algemeen secretaris

Persoonlijk vind ik dat het Nederlands geen wereldtaal is in de strikte betekenis van het woord (officiële taal in minstens 1 land in 4 v/d 5 continenten), maar het verheugt mij dat het Nederlands flink vertegenwoordigd is op Internet et dat meer en meer buitenlandse studenten de taal van Vondel leren. Ik denk dat men daarop trots kan zijn, of men nu belgicist of Vlaams-nationalist is...
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Nederlands een wereldtaal(?) Empty
PostSubject: Re: Nederlands een wereldtaal(?)   Nederlands een wereldtaal(?) EmptyTue Jan 26, 2010 6:57 pm

Het Nederlands is een zeer verfijnde taal, enkel jammer dat zovelen die het Nl. als moedertaal hebben, weigeren onze taal correct te spreken.
Back to top Go down
mimo




Number of posts : 193
Location : Mechelen
Registration date : 2009-08-10

Nederlands een wereldtaal(?) Empty
PostSubject: Re: Nederlands een wereldtaal(?)   Nederlands een wereldtaal(?) EmptyTue Jan 26, 2010 7:12 pm

Bruno wrote:
Het Nederlands is een zeer verfijnde taal, enkel jammer dat zovelen die het Nl. als moedertaal hebben, weigeren onze taal correct te spreken.
Is dat niet bij iedere taal zo ?
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Nederlands een wereldtaal(?) Empty
PostSubject: A   Nederlands een wereldtaal(?) EmptyTue Jan 26, 2010 10:14 pm

Bruno wrote:
Het Nederlands is een zeer verfijnde taal, enkel jammer dat zovelen die het Nl. als moedertaal hebben, weigeren onze taal correct te spreken.
Ik denk dat wat dat betreft het Nederlands moet optornen tegen twee moeilijkheden:
1° het Nederlands ligt als het ware vastgekneld tussen drie internationaal belangrijke talen (FR, EN en DU), waardoor vreemde invloeden gemakkelijker vrij spel hebben
2° de strijd en wisselwerking tussen het AN en de Vlaamse varianten en tussen de standaardtaal en regionale varianten zorgt ervoor dat steeds meer mensen een tussentaal spreken, het "verkavelingsnederlands", waardoor het AN voorbehouden is een bepaalde elite
Back to top Go down
jp




Number of posts : 373
Age : 34
Location : antwerpen
Registration date : 2009-06-01

Nederlands een wereldtaal(?) Empty
PostSubject: Re: Nederlands een wereldtaal(?)   Nederlands een wereldtaal(?) EmptyTue Jan 26, 2010 11:54 pm

Diogène wrote:
Bruno wrote:
Het Nederlands is een zeer verfijnde taal, enkel jammer dat zovelen die het Nl. als moedertaal hebben, weigeren onze taal correct te spreken.
Ik denk dat wat dat betreft het Nederlands moet optornen tegen twee moeilijkheden:
1° het Nederlands ligt als het ware vastgekneld tussen drie internationaal belangrijke talen (FR, EN en DU), waardoor vreemde invloeden gemakkelijker vrij spel hebben
2° de strijd en wisselwerking tussen het AN en de Vlaamse varianten en tussen de standaardtaal en regionale varianten zorgt ervoor dat steeds meer mensen een tussentaal spreken, het "verkavelingsnederlands", waardoor het AN voorbehouden is een bepaalde elite

punt1: daarom een van de redenen dat nederlands als een sterke taal wordt beschouwd, maar de woorden in het NE zijn ook voor grotendeels verbasterde woorden. Ik dacht 95% van de nederlandse woorden zijn afkomstig van andere talen.
punt2: een laatste onderzoek had aangetoond dat er minder verschillen waren dan verwacht tussen het Ne in west vlaanderen en het NE in antwerpen bij jongeren, het nederlands is dus steeds meer aan het evolueren naar een eigen vlaamse variant.
Back to top Go down
Sponsored content





Nederlands een wereldtaal(?) Empty
PostSubject: Re: Nederlands een wereldtaal(?)   Nederlands een wereldtaal(?) Empty

Back to top Go down
 
Nederlands een wereldtaal(?)
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» SLECHT NEDERLANDS OP VRT
» Het Engels verdringt het Nederlands
» BRABANTS BOVEN ! (Nederlands verdwijnt)
» 'Nederlands was een vreemde taal voor mij'
» België verslaat Nederlands record

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Monde / Wereld / World / Welt-
Jump to: