Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 'Nederlands was een vreemde taal voor mij'

Go down 
2 posters
AuthorMessage
Ambiorix




Number of posts : 4
Location : Melle
Registration date : 2009-01-28

'Nederlands was een vreemde taal voor mij' Empty
PostSubject: 'Nederlands was een vreemde taal voor mij'   'Nederlands was een vreemde taal voor mij' EmptyWed Jan 28, 2009 12:00 pm

'Nederlands was een vreemde taal voor mij' ( bron : Nieuwsblad Aalst )
Luckas Vander Taelen brengt monoloog in plat Aalsters
AALST - Luckas Vander Taelen woont al bijna twee derde van zijn leven in Brussel, maar de band met Aalst heeft hij nooit doorgeknipt. Vanavond brengt hij in De Werf een amusante monoloog in het plat Oilsjters. 'Een unieke belevenis, zeker aangezien ik jarig ben. Fantastisch toch, een feestje met 500 genodigden?', lacht Vander Taelen.

Luckas Vander Taelen - vandaag 51 jaar, 'een kind van Expo 58', zegt hij zelf - praat door de band genomen behoorlijk netjes. Maar wanneer hij bij zijn gesprekspartner een Aalsterse tongval vermoedt, schakelt hij haast automatisch over op zijn moedertaal: Algemeen Beschaafd Oilsjters. En zoiets resulteert in een interview waarbij uw reporter heel attent de oren moet spitsen. Zo verstonden we op en gegeven moment schoolnaam, terwijl Luckas het over schoilnaum had. Schuilnaam, dus. Niet dat hij 't zjilleken me moi ont aaven was (lees: me voor de gek aan het houden was), maar met Vander Taelen is het toch opletten geblazen.

'Ik heb altijd heel graag Aalsters gesproken', steekt Vander Taelen van wal. 'Tot mijn zevende kende ik trouwens maar één taal: mijn dialect. Ik had nooit eerder algemeen Nederlands gesproken. Het was dan ook vreemd om de onderwijzer in het eerste leerjaar van het Atheneum algemeen Nederlands te horen praten. Al hing uiteraard ook aan dát Nederlands een zwaar accent.'

En dus moest Vander Taelen Nederlands léren, zoals elke vreemde taal. 'Maar op de koer spraken we toch allemaal dialect met elkaar. In onze klas van dertig kinderen zat er maar één die geen Aalsters sprak. Die jongen kwam uit Brabant en thuis spraken ze geen dialect. Dat vonden wij graalek!'

Vandaag brengt Vander Taelen voor het eerst een volledige voorstelling in het plat Aalsters. 'De vraag kwam van Kathleen Keymeulen van Cultureel Centrum De Werf', zegt hij. 'In 2006 ging De Zin van het Leven in De Werf in première. Ik trok ermee op tournee door Vlaanderen, tot mijn schoonbroer, die directeur is van het theater van Namen, me vroeg of ik het eens in het Frans kon proberen.'
Back to top Go down
kyrios

kyrios


Number of posts : 309
Location : aarde
Registration date : 2008-12-13

'Nederlands was een vreemde taal voor mij' Empty
PostSubject: Re: 'Nederlands was een vreemde taal voor mij'   'Nederlands was een vreemde taal voor mij' EmptyThu Jan 29, 2009 3:01 pm

De angst voor een taalverdrukking is enkel maar te verklaren doordat Vlaamse politici er blijkbaar van uit gaan dat zonder dikwijls absurde taalwetten het Nederlands verloren dreigt te gaan in België. Men verwacht eigenlijk dat Vlamingen zonder die dwangmaatregelen uit zichzelf niet zo heel erg van hun taal houden (anders zijn die maatregelen immers niet nodig).
Het hoeft echter helemaal zo niet te zijn.
Het bewijs daarvoor ligt in de vele streekdialecten van het Nederlands die er in Vlaanderen gesproken worden. Die talen worden niet onderwezen, er bestaan zelf geen schriftelijke versies van (officieel). Erger nog, de Vlaamse overheid doet er alles aan om het gebruik van die streektalen te ontmoedigen, om te komen tot een soort van eigen Vlaamse mengtaal waarbij die bestaande dialecten vervangen worden door één gelijke deler.
Edoch, wat zien we na eeuwenlange taalverdrukking van die dialecten door net diegenen die beweren de Vlaamse eigenheid en cultuur te beschermen gebeuren ?
Die dialecten zijn meer levend en populairder dan ooit - op het internet, in de muziek - overal zijn ze alomtegenwoordig. Van deze streektalen houden de mensen uit geheel vrije wil, ze zullen dan ook nooit verloren gaan. Hoezeer de Vlaamse regering ook haar best doet om die diversiteit uit te roeien, de verschillen in eigenheid en cultuur van de West-Vlaming , de Gentenaar, de Antwerpenaars, de Kempenaar, de Limburger, de Brusselaar enz... laten zich niet zo gemakkelijk tot eenheidsworst vermalen. Daarnaast zijn hier ook nog het Frans en het Duits officiële talen. En laat het nu net die diversiteit zijn die België zijn typische aantrekkelijkheid geven. Een land arm aan oppervlakte maar rijk aan culturen.
Back to top Go down
 
'Nederlands was een vreemde taal voor mij'
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Nederlands tweede / derde / vierde taal in Wallonië
» "Pas en état intellectuel d'apprendre une langue étrangère / Intellectueel niet in staat om een vreemde taal te leren"
» Voor wanneer een gemeenschap voor de Belgische moslims?
» TAAL OF LAND ?
» Discriminatie op vlak van taal mag volgens VLD

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Varia / Divers / Miscellaneous / Verschiedenes-
Jump to: