Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 WAT IS HET PROBLEEM EIGENLIJK ? QUEL EST ENFIN LE PROBLEME?

Go down 
+4
VikingMaekel
Bruno
myckilem
Belgica
8 posters
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

WAT IS HET PROBLEEM EIGENLIJK ? QUEL EST ENFIN LE PROBLEME? - Page 2 Empty
PostSubject: Re: WAT IS HET PROBLEEM EIGENLIJK ? QUEL EST ENFIN LE PROBLEME?   WAT IS HET PROBLEEM EIGENLIJK ? QUEL EST ENFIN LE PROBLEME? - Page 2 EmptyWed Jun 30, 2010 7:22 pm

Maar de vraag was, wat nu eigenlijk het probleem is.
Back to top Go down
Democraat

Democraat


Number of posts : 30
Location : Hasselt
Registration date : 2010-01-18

WAT IS HET PROBLEEM EIGENLIJK ? QUEL EST ENFIN LE PROBLEME? - Page 2 Empty
PostSubject: Re: WAT IS HET PROBLEEM EIGENLIJK ? QUEL EST ENFIN LE PROBLEME?   WAT IS HET PROBLEEM EIGENLIJK ? QUEL EST ENFIN LE PROBLEME? - Page 2 EmptyWed Jun 30, 2010 7:39 pm

Bruno, om in te gaan op uw vraag: ik denk persoonlijk niet dat er een probleem bestaat tussen de Belgen onderling. Naar mijn aanvoelen heeft het Belgische federalisme een stabilisatiepunt bereikt rond 1993.

Het hele federaliseringsproces is vooral het gevolg van de sociaal-economische veranderingen na WO II. De Vlaamse eis naar autonomie is nu ingewilligd en ik denk niet dat er nog veel moet veranderen aan de inrichting van België. Men verandert per slot van rekening niet van staatsvorm zoals men van vest verandert.

In een federatie moet er oog zijn voor zowel de autonomie van de deelstaten als voor de samenhang van het geheel. Ik kan begrijpen dat men de arbeidsmarkt of de gezondheidszorgen wat Vlaamser wil maken, maar dan moet men ook de moed hebben om bepaalde bevoegdheden vanuit het standpunt van efficiëntie opnieuw te herfederaliseren. De Vlaamse Beweging moet ook voor zichzelf de denkoefening maken of het nuttig is om België te doen verdwijnen. In die zin vind ik de rechts-nationalistische verkiezingsoverwinning een slechte zaak. Wij moeten streven naar eerbare compromissen om de federatie beter te doen werken.
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

WAT IS HET PROBLEEM EIGENLIJK ? QUEL EST ENFIN LE PROBLEME? - Page 2 Empty
PostSubject: Re: WAT IS HET PROBLEEM EIGENLIJK ? QUEL EST ENFIN LE PROBLEME?   WAT IS HET PROBLEEM EIGENLIJK ? QUEL EST ENFIN LE PROBLEME? - Page 2 EmptyWed Jun 30, 2010 8:27 pm

Democraat wrote:
Bruno, om in te gaan op uw vraag: ik denk persoonlijk niet dat er een probleem bestaat tussen de Belgen onderling. Naar mijn aanvoelen heeft het Belgische federalisme een stabilisatiepunt bereikt rond 1993.

Het hele federaliseringsproces is vooral het gevolg van de sociaal-economische veranderingen na WO II. De Vlaamse eis naar autonomie is nu ingewilligd en ik denk niet dat er nog veel moet veranderen aan de inrichting van België. Men verandert per slot van rekening niet van staatsvorm zoals men van vest verandert.

In een federatie moet er oog zijn voor zowel de autonomie van de deelstaten als voor de samenhang van het geheel. Ik kan begrijpen dat men de arbeidsmarkt of de gezondheidszorgen wat Vlaamser wil maken, maar dan moet men ook de moed hebben om bepaalde bevoegdheden vanuit het standpunt van efficiëntie opnieuw te herfederaliseren. De Vlaamse Beweging moet ook voor zichzelf de denkoefening maken of het nuttig is om België te doen verdwijnen. In die zin vind ik de rechts-nationalistische verkiezingsoverwinning een slechte zaak. Wij moeten streven naar eerbare compromissen om de federatie beter te doen werken.

U laat het achterste van uw tong niet zien, ik ken buiten geluidsnormen geen enkele materie die geherfederaliseerd moet worden. Bij de BDBH rolden we vroeger vechtend over straat en niemand pleit voor een eengemaakte leuvense universiteit?
Back to top Go down
Democraat

Democraat


Number of posts : 30
Location : Hasselt
Registration date : 2010-01-18

WAT IS HET PROBLEEM EIGENLIJK ? QUEL EST ENFIN LE PROBLEME? - Page 2 Empty
PostSubject: Re: WAT IS HET PROBLEEM EIGENLIJK ? QUEL EST ENFIN LE PROBLEME?   WAT IS HET PROBLEEM EIGENLIJK ? QUEL EST ENFIN LE PROBLEME? - Page 2 EmptyWed Jun 30, 2010 9:30 pm

perikles wrote:
Democraat wrote:
Bruno, om in te gaan op uw vraag: ik denk persoonlijk niet dat er een probleem bestaat tussen de Belgen onderling. Naar mijn aanvoelen heeft het Belgische federalisme een stabilisatiepunt bereikt rond 1993.

Het hele federaliseringsproces is vooral het gevolg van de sociaal-economische veranderingen na WO II. De Vlaamse eis naar autonomie is nu ingewilligd en ik denk niet dat er nog veel moet veranderen aan de inrichting van België. Men verandert per slot van rekening niet van staatsvorm zoals men van vest verandert.

In een federatie moet er oog zijn voor zowel de autonomie van de deelstaten als voor de samenhang van het geheel. Ik kan begrijpen dat men de arbeidsmarkt of de gezondheidszorgen wat Vlaamser wil maken, maar dan moet men ook de moed hebben om bepaalde bevoegdheden vanuit het standpunt van efficiëntie opnieuw te herfederaliseren. De Vlaamse Beweging moet ook voor zichzelf de denkoefening maken of het nuttig is om België te doen verdwijnen. In die zin vind ik de rechts-nationalistische verkiezingsoverwinning een slechte zaak. Wij moeten streven naar eerbare compromissen om de federatie beter te doen werken.

U laat het achterste van uw tong niet zien, ik ken buiten geluidsnormen geen enkele materie die geherfederaliseerd moet worden. Bij de BDBH rolden we vroeger vechtend over straat en niemand pleit voor een eengemaakte leuvense universiteit?

Er waren bij de BDBH geen noemenswaardige problemen. Het bestaat trouwens nog steeds (ABH).
In een federatie moeten toch alle betrekkingen die met buitenlands beleid te maken hebben - ontwikkelingssamenwerking, buitenlandse handel, toerisme, wapenexport, verdragsrecht - op federaal niveau liggen. Ik stel me ook vragen bij de defederalisering van landbouw, waarachter ik een liberaal manoeuver vermoed om de macht van de Boerenbond te fnuiken. Voorts zou het voor de gewesten voordelig zijn als men bv. de grote openbare werken herfederaliseert.
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

WAT IS HET PROBLEEM EIGENLIJK ? QUEL EST ENFIN LE PROBLEME? - Page 2 Empty
PostSubject: Re: WAT IS HET PROBLEEM EIGENLIJK ? QUEL EST ENFIN LE PROBLEME?   WAT IS HET PROBLEEM EIGENLIJK ? QUEL EST ENFIN LE PROBLEME? - Page 2 EmptyThu Jul 01, 2010 12:56 pm

Democraat wrote:
perikles wrote:
Democraat wrote:
Bruno, om in te gaan op uw vraag: ik denk persoonlijk niet dat er een probleem bestaat tussen de Belgen onderling. Naar mijn aanvoelen heeft het Belgische federalisme een stabilisatiepunt bereikt rond 1993.

Het hele federaliseringsproces is vooral het gevolg van de sociaal-economische veranderingen na WO II. De Vlaamse eis naar autonomie is nu ingewilligd en ik denk niet dat er nog veel moet veranderen aan de inrichting van België. Men verandert per slot van rekening niet van staatsvorm zoals men van vest verandert.

In een federatie moet er oog zijn voor zowel de autonomie van de deelstaten als voor de samenhang van het geheel. Ik kan begrijpen dat men de arbeidsmarkt of de gezondheidszorgen wat Vlaamser wil maken, maar dan moet men ook de moed hebben om bepaalde bevoegdheden vanuit het standpunt van efficiëntie opnieuw te herfederaliseren. De Vlaamse Beweging moet ook voor zichzelf de denkoefening maken of het nuttig is om België te doen verdwijnen. In die zin vind ik de rechts-nationalistische verkiezingsoverwinning een slechte zaak. Wij moeten streven naar eerbare compromissen om de federatie beter te doen werken.

U laat het achterste van uw tong niet zien, ik ken buiten geluidsnormen geen enkele materie die geherfederaliseerd moet worden. Bij de BDBH rolden we vroeger vechtend over straat en niemand pleit voor een eengemaakte leuvense universiteit?

Er waren bij de BDBH geen noemenswaardige problemen. Het bestaat trouwens nog steeds (ABH).
In een federatie moeten toch alle betrekkingen die met buitenlands beleid te maken hebben - ontwikkelingssamenwerking, buitenlandse handel, toerisme, wapenexport, verdragsrecht - op federaal niveau liggen. Ik stel me ook vragen bij de defederalisering van landbouw, waarachter ik een liberaal manoeuver vermoed om de macht van de Boerenbond te fnuiken. Voorts zou het voor de gewesten voordelig zijn als men bv. de grote openbare werken herfederaliseert.

Back to top Go down
Sponsored content





WAT IS HET PROBLEEM EIGENLIJK ? QUEL EST ENFIN LE PROBLEME? - Page 2 Empty
PostSubject: Re: WAT IS HET PROBLEEM EIGENLIJK ? QUEL EST ENFIN LE PROBLEME?   WAT IS HET PROBLEEM EIGENLIJK ? QUEL EST ENFIN LE PROBLEME? - Page 2 Empty

Back to top Go down
 
WAT IS HET PROBLEEM EIGENLIJK ? QUEL EST ENFIN LE PROBLEME?
Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Aucun problème en périphérie - Geen enkel probleem in de rand
» Fijnstof: een groot probleem
» Heeft Antwerpen eigenlijk geen recht op een eigen gewest?
» On leur coupe enfin un peu les c...
» Enfin une voix intelligente parmi les constitutionnalistes

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: