Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Open brief aan BUB

Go down 
+4
Bruno
kyrios
Belgica
Olivier
8 posters
Go to page : Previous  1, 2, 3  Next
AuthorMessage
kyrios

kyrios


Number of posts : 309
Location : aarde
Registration date : 2008-12-13

Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptySun Feb 15, 2009 7:53 pm

Wel Japie,

Ik heb uw oplossing er eens op na gelezen en daarin zegt U : Schaf provincies om te beginnen af. Hun beleidsniveau wordt vervangen door enerzijds de gemeenten en anderzijds de Vlaamse/Waalse overheid.

Dat begrijp ik niet goed. De institutionele problemen eigen aan België hebben zich nog nooit op het niveau van de provincies gesteld. Deze problemen doen zich wel altijd voor daar waar er Vlaams/Waalse politici mee gemoeid zijn.

En toch is het net het beleidsniveau die nog nooit voor problemen zorgde dat U zou willen opdoeken. Door een deel van de provinciebevoegdheden naar de regio’s over te hevelen zie ik de problemen in de toekomst eerlijk gezegd niet afnemen maar eerder toenemen.

Denk je echt dat er zo minder problemen zouden komen ? Volgens mij is elk scenario dat de gewesten en gemeenschappen in blok tegenover elkaar stelt gedoemd te mislukken.
Back to top Go down
Guest
Guest




Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptySun Feb 15, 2009 8:09 pm

kyrios wrote:
Wel Japie,

Ik heb uw oplossing er eens op na gelezen en daarin zegt U : Schaf provincies om te beginnen af. Hun beleidsniveau wordt vervangen door enerzijds de gemeenten en anderzijds de Vlaamse/Waalse overheid.

Dat begrijp ik niet goed. De institutionele problemen eigen aan België hebben zich nog nooit op het niveau van de provincies gesteld. Deze problemen doen zich wel altijd voor daar waar er Vlaams/Waalse politici mee gemoeid zijn.

En toch is het net het beleidsniveau die nog nooit voor problemen zorgde dat U zou willen opdoeken. Door een deel van de provinciebevoegdheden naar de regio’s over te hevelen zie ik de problemen in de toekomst eerlijk gezegd niet afnemen maar eerder toenemen.

Denk je echt dat er zo minder problemen zouden komen ? Volgens mij is elk scenario dat de gewesten en gemeenschappen in blok tegenover elkaar stelt gedoemd te mislukken.

Maar de realiteit blijft nu eenmaal zo dat er in ons land twee hoofdgemeenschappen zijn met elk een eigen taal. Daar kan je toch niet naast kijken.
Mij lijkt het in een ingewikkeld landje als het onze logisch dat je naast het federale en het gemeentelijke niveau nog een derde bestuursniveau in leven roept om de specifieke noden van die gemeenschap aan te gaan. Het is volgens mij dan ook eenvoudiger en minder kostelijk om hiervoor een (afgeslankte) variant van de huidige gemeenschappen te gebruiken dan terug te keren naar het provinciaal niveau.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptySun Feb 15, 2009 8:11 pm

Japie wrote:
kyrios wrote:
Wel Japie,

Ik heb uw oplossing er eens op na gelezen en daarin zegt U : Schaf provincies om te beginnen af. Hun beleidsniveau wordt vervangen door enerzijds de gemeenten en anderzijds de Vlaamse/Waalse overheid.

Dat begrijp ik niet goed. De institutionele problemen eigen aan België hebben zich nog nooit op het niveau van de provincies gesteld. Deze problemen doen zich wel altijd voor daar waar er Vlaams/Waalse politici mee gemoeid zijn.

En toch is het net het beleidsniveau die nog nooit voor problemen zorgde dat U zou willen opdoeken. Door een deel van de provinciebevoegdheden naar de regio’s over te hevelen zie ik de problemen in de toekomst eerlijk gezegd niet afnemen maar eerder toenemen.

Denk je echt dat er zo minder problemen zouden komen ? Volgens mij is elk scenario dat de gewesten en gemeenschappen in blok tegenover elkaar stelt gedoemd te mislukken.

Maar de realiteit blijft nu eenmaal zo dat er in ons land twee hoofdgemeenschappen zijn met elk een eigen taal. Daar kan je toch niet naast kijken.

In Zwitserland zijn er zelfs 4 taalgemeenschappen en daar is de staatsstructuur niet ingedeeld op taalbasis.
Back to top Go down
Guest
Guest




Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptySun Feb 15, 2009 8:18 pm

Bruno wrote:
Japie wrote:
kyrios wrote:
Wel Japie,

Ik heb uw oplossing er eens op na gelezen en daarin zegt U : Schaf provincies om te beginnen af. Hun beleidsniveau wordt vervangen door enerzijds de gemeenten en anderzijds de Vlaamse/Waalse overheid.

Dat begrijp ik niet goed. De institutionele problemen eigen aan België hebben zich nog nooit op het niveau van de provincies gesteld. Deze problemen doen zich wel altijd voor daar waar er Vlaams/Waalse politici mee gemoeid zijn.

En toch is het net het beleidsniveau die nog nooit voor problemen zorgde dat U zou willen opdoeken. Door een deel van de provinciebevoegdheden naar de regio’s over te hevelen zie ik de problemen in de toekomst eerlijk gezegd niet afnemen maar eerder toenemen.

Denk je echt dat er zo minder problemen zouden komen ? Volgens mij is elk scenario dat de gewesten en gemeenschappen in blok tegenover elkaar stelt gedoemd te mislukken.

Maar de realiteit blijft nu eenmaal zo dat er in ons land twee hoofdgemeenschappen zijn met elk een eigen taal. Daar kan je toch niet naast kijken.

In Zwitserland zijn er zelfs 4 taalgemeenschappen en daar is de staatsstructuur niet ingedeeld op taalbasis.

Zwitserland is een zuivere federatie van 26 kantons. Elk van die kantons heeft een eigen parlement, eigen rechtbanken en zelfs een eigen grondwet. Daar gaat de autonomie zelfs verder dan hier: de kantons zijn in Zwitserland namelijk bevoegd voor alles wat niet expliciet aan de federale overheid is toegewezen. Allesbehalve een unitaire staat dus.

Uiteraard is dat niet op basis van taal gebeurd omdat de meeste kantons de facto eentalig zijn (22 van de 26 dacht ik).
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptySun Feb 15, 2009 8:21 pm

En waarom kan dat in Zwitserland en niet in België? Ik dacht dat Bplus tegen de bipolariteit was? Smile

Jij begint al direct met de oplossing af te schaffen, Japie.

En toch verdedig je het taalfederalisme terwijl je het net tevoren niet verdedigde. Rolling Eyes

Dit is verwarrend, hoor.


Last edited by Belgica on Sun Feb 15, 2009 8:25 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
Guest
Guest




Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptySun Feb 15, 2009 8:24 pm

Belgica wrote:
En waarom kan dat in Zwitserland en niet in België? Ik dacht dat Bplus tegen de bipolariteit was?

Ik ben niet bij Bplus.

En een bipolair systeem invoeren gaat voorbij aan Brussel als stadsgewest. Foute boel dus
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptySun Feb 15, 2009 8:26 pm

Het huidige federale België is toch de facto bipolair, dacht ik?
Back to top Go down
Guest
Guest




Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptySun Feb 15, 2009 8:27 pm

Belgica wrote:
Het huidige federale België is toch de facto bipolair, dacht ik?

Toch niet als je er van uitgaat dat het is onderverdeeld is drie gewesten en vier taalgemeenschappen.

De media laat het maar al te graag uitschijnen als een bipolair systeem, de realiteit is echter anders
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptySun Feb 15, 2009 8:36 pm

Japie wrote:
Belgica wrote:
Het huidige federale België is toch de facto bipolair, dacht ik?

Toch niet als je er van uitgaat dat het is onderverdeeld is drie gewesten en vier taalgemeenschappen.

De media laat het maar al te graag uitschijnen als een bipolair systeem, de realiteit is echter anders
.

Ja, de realiteit is inderdaad anders: 10.000.000 Belgen, 9 provincies, 586 gemeenten, vele verschillende bevolkingsgroepen (armen, rijken, jongeren, ouderen, mannen, vrouwen, katholieken, moslims, enz.). Houd daar maar eens rekening mee. Very Happy
Back to top Go down
kyrios

kyrios


Number of posts : 309
Location : aarde
Registration date : 2008-12-13

Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptySun Feb 15, 2009 8:40 pm

Niet enkel de media laat het zo uitschijnen maar ook de politici die de media in hun zak hebben.
Wat is je oplossing daarvoor Japie, hoe kunnen Belgicisten de aandacht van een Vlaams/Waals georiënteerde pers naar zich toe trekken ?
Back to top Go down
Guest
Guest




Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptySun Feb 15, 2009 8:42 pm

Belgica wrote:
Japie wrote:
Belgica wrote:
Het huidige federale België is toch de facto bipolair, dacht ik?

Toch niet als je er van uitgaat dat het is onderverdeeld is drie gewesten en vier taalgemeenschappen.

De media laat het maar al te graag uitschijnen als een bipolair systeem, de realiteit is echter anders
.

Ja, de realiteit is inderdaad anders: 10.000.000 Belgen, 9 provincies, 586 gemeenten, vele verschillende bevolkingsgroepen (armen, rijken, jongeren, ouderen, mannen, vrouwen, katholieken, moslims, enz.). Houd daar maar eens rekening mee. Very Happy

Omdat dit onmogelijk is (zelfs jij zou dat moeten beseffen Rolling Eyes ) zoeken we naar het best werkbare systeem. En naast het federale systeem , moet men dan op zoek gaan naar de grootste gemene deler (in dit geval dus de taalgemeenschappen) en op basis daarvan een bestuursniveau creëren.
Back to top Go down
Guest
Guest




Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptySun Feb 15, 2009 8:44 pm

kyrios wrote:
Niet enkel de media laat het zo uitschijnen maar ook de politici die de media in hun zak hebben.
Wat is je oplossing daarvoor Japie, hoe kunnen Belgicisten de aandacht van een Vlaams/Waals georiënteerde pers naar zich toe trekken ?

Door zelf met een positief verhaal te komen, met eigen oplossingen. Een tegenargument bieden voor de klaagcultuur die hier in Vlaanderen heerst.

maar wat doet BUB, zou ontpoppen zich tot de grootste Calimero van allemaal!
Back to top Go down
Guest
Guest




Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptySun Feb 15, 2009 8:49 pm

Belgica wrote:
En waarom kan dat in Zwitserland en niet in België? Ik dacht dat Bplus tegen de bipolariteit was? Smile

Jij begint al direct met de oplossing af te schaffen, Japie.

En toch verdedig je het taalfederalisme terwijl je het net tevoren niet verdedigde. Rolling Eyes

Dit is verwarrend, hoor.

En omdat ik iets niet verdedig ben ik daar tegenstander van? Knap hokjesdenken hoor Rolling Eyes

Ik aanvaard gewoon dat in de Belgische realiteit de taalgemeenschappen de beste basis zijn voor het bestuursniveau tussen de federale overheid en het lokale gemeentebestuur.

Dat heeft niks te maken met bipolariteit of het opzetten van Walen tegen Vlamingen.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptySun Feb 15, 2009 9:29 pm

"Het best werkbare systeem", "naast het federale systeem", "de grootst gemene deler".

Ik maak uit die wazige praat op dat je eigenlijk een soort van confederaal en hyper-bipolair België wil. M.a.w. de beste voorbereiding op een burgeroorlog. Of wat anders? Surprised

En dan nog durven beweren dat het niets te maken heeft met het tegen elkaar opzetten van de zogenaamde "Walen" en "Vlamingen". Foei, foei. Evil or Very Mad

Je hebt nu zelf bewezen dat je een flamingante bent, of minstens een heel naïeve "Belgisch-gezinde". Mijn eerste analyse was dus volledig correct. Spijtig genoeg. Surprised
Back to top Go down
kyrios

kyrios


Number of posts : 309
Location : aarde
Registration date : 2008-12-13

Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptySun Feb 15, 2009 9:34 pm

Japie, als je zegt "Ik aanvaard gewoon dat in de Belgische realiteit de taalgemeenschappen de beste basis zijn voor het bestuursniveau tussen de federale overheid en het lokale gemeentebestuur." hoe kan je dat dan aantonen. Hebben die taalgemeenschappen dan sinds hun ontstaan gezorgd voor een beter, efficienter, goedkoper, transparanter en eenvoudiger bestuur.
Ik heb de evolutie meegemaakt en kan uit ervaring spreken als ik zeg dat dit niet het geval is.
De taalgemeenschappen zijn een dure bron van conflictpolitiek gebleken, waarom zouden de provincies naar analogie met de zwitserse kantons niet de beste basis kunnen zijn voor het bestuursniveau tussen de Belgische overheid en het lokale gemeentebestuur?
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptySun Feb 15, 2009 9:58 pm

Japie wrote:
kyrios wrote:
Niet enkel de media laat het zo uitschijnen maar ook de politici die de media in hun zak hebben.
Wat is je oplossing daarvoor Japie, hoe kunnen Belgicisten de aandacht van een Vlaams/Waals georiënteerde pers naar zich toe trekken ?

Door zelf met een positief verhaal te komen, met eigen oplossingen. Een tegenargument bieden voor de klaagcultuur die hier in Vlaanderen heerst.

maar wat doet BUB, zou ontpoppen zich tot de grootste Calimero van allemaal!

"Vlaanderen"? Wat is dat "Vlaanderen"? Spreekt u in het belang van "Vlaanderen"?

En van die "eigen" oplossingen van u heb ik nog niet veel gezien of het moeten "volkseigen" oplossingen zijn. Very Happy
Back to top Go down
Guest
Guest




Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptyMon Feb 16, 2009 12:37 pm

Belgica wrote:
"Het best werkbare systeem", "naast het federale systeem", "de grootst gemene deler".

Ik maak uit die wazige praat op dat je eigenlijk een soort van confederaal en hyper-bipolair België wil. M.a.w. de beste voorbereiding op een burgeroorlog. Of wat anders? Surprised

En dan nog durven beweren dat het niets te maken heeft met het tegen elkaar opzetten van de zogenaamde "Walen" en "Vlamingen". Foei, foei. Evil or Very Mad

Je hebt nu zelf bewezen dat je een flamingante bent, of minstens een heel naïeve "Belgisch-gezinde". Mijn eerste analyse was dus volledig correct. Spijtig genoeg. Surprised

Uw "analyse" (gebaseerd op 5 berichtjes van mij op dit forum Rolling Eyes ) klopt totaal niet. Ik daarentegen heb de onverdraagzaamheid en verzuring in uw geest duidelijk onderschat pale . Na 9 jaar tevergeefs jagen op een politiek postje spuit u niet alleen met zurig ruikend gif naar flaminganten/wallinganten, u keert zich zelfs tegen alle belgicisten die niet met u terug in de tijd willen keren Zeer spijtige houding. Ik vind u eigenlijk zelfs een beetje zielig Belgica Crying or Very sad

Als u mijn uiteenzetting afdoet als wazige praat en een confederaal model ziet als voorbereiding op een burgeroorlog (hoe staat het inmiddels met de Grote Zwitserse Oorlog? Very Happy ), kan ik niet anders dan besluiten dat u helemaal ben ingekapseld in de nauwe cocon van uw Grote Belgische Gedachte.
Uw beeld van Vlamingen en Walen (ja hoor die bestaan Rolling Eyes ) is blijkbaar zo slecht dat ze volgens u niet in een confederaal model kunnen leven zonder elkaar naar het leven te staan?


Last edited by Japie on Mon Feb 16, 2009 3:58 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
Guest
Guest




Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptyMon Feb 16, 2009 12:44 pm

Belgica wrote:
Japie wrote:
kyrios wrote:
Niet enkel de media laat het zo uitschijnen maar ook de politici die de media in hun zak hebben.
Wat is je oplossing daarvoor Japie, hoe kunnen Belgicisten de aandacht van een Vlaams/Waals georiënteerde pers naar zich toe trekken ?

Door zelf met een positief verhaal te komen, met eigen oplossingen. Een tegenargument bieden voor de klaagcultuur die hier in Vlaanderen heerst.

maar wat doet BUB, zou ontpoppen zich tot de grootste Calimero van allemaal!

"Vlaanderen"? Wat is dat "Vlaanderen"? Spreekt u in het belang van "Vlaanderen"?

En van die "eigen" oplossingen van u heb ik nog niet veel gezien of het moeten "volkseigen" oplossingen zijn. Very Happy

Vlaanderen kan men zien als het woongebied van het Nederlandstalige deel van de Belgen

U leest blijkbaar u eigen forum niet Twisted Evil
Back to top Go down
Jean de Nivelles




Number of posts : 1050
Location : Nivelles - département de la Dyle - France
Registration date : 2008-12-11

Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptyMon Feb 16, 2009 1:51 pm

Belgica wrote:
Wij leven sinds 1830 in een democratie.
Non, la démocratie a commencé à venir 90 ans plus tard avec le suffrage dit universel mais qui n'était pas permis aux femmes. Ce n'est qu'en 1948, que les femmes ont eu le droit de vote. 1830 n'est donc pas un pivot dans la démocratie belge.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptyMon Feb 16, 2009 3:47 pm

Japie wrote:


Omdat dit onmogelijk is (zelfs jij zou dat moeten beseffen Rolling Eyes ) zoeken we naar het best werkbare systeem. En naast het federale systeem , moet men dan op zoek gaan naar de grootste gemene deler (in dit geval dus de taalgemeenschappen) en op basis daarvan een bestuursniveau creëren.

Ik wist niet dat er een Brusselse taalgemeenschap was.
Back to top Go down
Guest
Guest




Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptyMon Feb 16, 2009 4:03 pm

Bruno wrote:
Japie wrote:


Omdat dit onmogelijk is (zelfs jij zou dat moeten beseffen Rolling Eyes ) zoeken we naar het best werkbare systeem. En naast het federale systeem , moet men dan op zoek gaan naar de grootste gemene deler (in dit geval dus de taalgemeenschappen) en op basis daarvan een bestuursniveau creëren.

Ik wist niet dat er een Brusselse taalgemeenschap was.

Wie zegt er dat Brussel een taalgemeenschap is? confused

Ik vind dat Brussel - als Belgische en Europese hoofdstad - best een apart stadsgewest vormt. Dat heeft niks te maken met taal, maar louter met realiseerbaar bestuur...
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptyMon Feb 16, 2009 7:00 pm

Het was al ff geleden dat ik nog interessante discussies heb mogen lezen op dit forum.

Bedankt Japie, ook al ben je een ideologische tegenstander van mij ;-).
Misschien moet ik terug af en toe dit forum bezoeken. Er is nog hoop...
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptyMon Feb 16, 2009 7:14 pm

Japie wrote:
Bruno wrote:
Japie wrote:


Omdat dit onmogelijk is (zelfs jij zou dat moeten beseffen Rolling Eyes ) zoeken we naar het best werkbare systeem. En naast het federale systeem , moet men dan op zoek gaan naar de grootste gemene deler (in dit geval dus de taalgemeenschappen) en op basis daarvan een bestuursniveau creëren.

Ik wist niet dat er een Brusselse taalgemeenschap was.

Wie zegt er dat Brussel een taalgemeenschap is? confused

Ik vind dat Brussel - als Belgische en Europese hoofdstad - best een apart stadsgewest vormt. Dat heeft niks te maken met taal, maar louter met realiseerbaar bestuur...

Eerst zeg je dat de taalgemeenschappen de basis moeten zijn van het bestuursniveau. Nu moet Brussel weer een "apart stadsgewest" vormen. Speelt taal daar geen rol dan, of zijn de twee grote taalgemeenschappen niet aanwezig in Brussel?
Back to top Go down
Guest
Guest




Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptyMon Feb 16, 2009 7:33 pm

Bruno wrote:
Japie wrote:
Bruno wrote:
Japie wrote:


Omdat dit onmogelijk is (zelfs jij zou dat moeten beseffen Rolling Eyes ) zoeken we naar het best werkbare systeem. En naast het federale systeem , moet men dan op zoek gaan naar de grootste gemene deler (in dit geval dus de taalgemeenschappen) en op basis daarvan een bestuursniveau creëren.

Ik wist niet dat er een Brusselse taalgemeenschap was.

Wie zegt er dat Brussel een taalgemeenschap is? confused

Ik vind dat Brussel - als Belgische en Europese hoofdstad - best een apart stadsgewest vormt. Dat heeft niks te maken met taal, maar louter met realiseerbaar bestuur...

Eerst zeg je dat de taalgemeenschappen de basis moeten zijn van het bestuursniveau. Nu moet Brussel weer een "apart stadsgewest" vormen. Speelt taal daar geen rol dan, of zijn de twee grote taalgemeenschappen niet aanwezig in Brussel?

Het is duidelijk te moeilijk voor u. Eens zien of ik het bevattelijk kan maken:

BESTUUR BELGIË

- Federale regering (grootste deel van de bevoegdheden ligt hier)
- Twee beleidsniveaus waarvan het gebied afgebakend is op basis van de dominante taal (Vlaanderen en Wallonië) + Een Brussels Stadsgewest (dat nog wel enige uitbreiding moet krijgen) dat op zich niks te maken heeft met taal, maar meer moet fungeren als een soort Washington DC
- Steden en gemeenten

Snappie???
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 EmptyMon Feb 16, 2009 8:21 pm

Japie wrote:
Bruno wrote:
Japie wrote:
Bruno wrote:
Japie wrote:


Omdat dit onmogelijk is (zelfs jij zou dat moeten beseffen Rolling Eyes ) zoeken we naar het best werkbare systeem. En naast het federale systeem , moet men dan op zoek gaan naar de grootste gemene deler (in dit geval dus de taalgemeenschappen) en op basis daarvan een bestuursniveau creëren.

Ik wist niet dat er een Brusselse taalgemeenschap was.

Wie zegt er dat Brussel een taalgemeenschap is? confused

Ik vind dat Brussel - als Belgische en Europese hoofdstad - best een apart stadsgewest vormt. Dat heeft niks te maken met taal, maar louter met realiseerbaar bestuur...

Eerst zeg je dat de taalgemeenschappen de basis moeten zijn van het bestuursniveau. Nu moet Brussel weer een "apart stadsgewest" vormen. Speelt taal daar geen rol dan, of zijn de twee grote taalgemeenschappen niet aanwezig in Brussel?

Het is duidelijk te moeilijk voor u. Eens zien of ik het bevattelijk kan maken:

BESTUUR BELGIË

- Federale regering (grootste deel van de bevoegdheden ligt hier)
- Twee beleidsniveaus waarvan het gebied afgebakend is op basis van de dominante taal (Vlaanderen en Wallonië) + Een Brussels Stadsgewest (dat nog wel enige uitbreiding moet krijgen) dat op zich niks te maken heeft met taal, maar meer moet fungeren als een soort Washington DC
- Steden en gemeenten

Snappie???

Zijn er nog voorbeelden van landen met zulk een systeem, of zelfs bij iets dat erin de buurt komt?
Back to top Go down
Sponsored content





Open brief aan BUB - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Open brief aan BUB   Open brief aan BUB - Page 2 Empty

Back to top Go down
 
Open brief aan BUB
Back to top 
Page 2 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Open VLD en SP.a verraden de Koning - L'Open VLD et le SP.a trahissent le Roi
» Open VLD - VIVANT
» OPEN VLD: een staatsgevaarlijke schurkenpartij
» Hoe Belgischgezind is OPEN VLD in werkelijkheid?
» Open VLD voor referendum over voorbije staatshervormingen?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: