Hieronder wat reacties vanop fora (HLN en DS) die ons enorme potentieel nogmaals bevestigen:
Karl Marx, Westvleteren
Ordnung muss sein. . Zo lees ik de reacties op dit forum. . Triestige flaminganten. Nooit iets van wereld gezien, nooit met andere culturen in aanraking gekomen en ook nog veel dt-fouten maken. . Morel hebben ze op kosten van de sociale zekerheid gezond gemaakt. Had dat krapuul bij mij ipv een Leuvense collega gekomen...'k had ze geen therapie gegeven...Hoogstens laten inslapen.
ikke ikke, Oostende
Alléé,5000 jongetjes hebben weer een dag kunnen dromen en mogen vanaf morgen weer een jaar zitten klagen en zagen in hun zetel.Van zieligheid gesproken
Kevin Jacobs, Geraardsbergen
zielige mensen. hoe verder van het probleem hoe meer mensen zich er mee bemoeien... wij, de mensen aan de taalgrens, hebben GEEN problemen met Walen.
Jose xxx, Antwerpen
Veel reactie's doen me denken aan de stoere taal van de ZA afrikaners vroeger die het ook beter wisten.De begoeden zijn geemmigreerd naar buitenland hun taal wordt door een klein aantal arme mensen gesproken.Zakentaal is vandaag Engels en dat wordt het in Europa ook.Mijn baas heeft beslist de zaak niet uit te breiden hier en zet een nieuw bedrijf op in buitenland waar de sociale zekerheid niet met een leeuwendeel gaat lopen. Bye bye vlaanderen.
go tan, Brussel
In de plaats van alles op de 'politiekers' te schuiven zouden jullie beter eens in eigen boezem kijken. De franstaligen uit Wallonië die in Bxl komen werken zoeken een woonplaats in Brussel of in de rand(ook de Vlaamse dus). De Vlamingen blijven daarentegen onder de kerktoren wonen. Resultaat, Brussel is al verfranst en de rand rond Bxl binnen 25-50 jaar.Franstaligen hebben Charleroi al Brussels South genoemd, de Vlamingen geven daar ook al veel geld uit naar t'schijnt, en knijpen Zaventem dood.
p tolliver, Sint-Pieters-Woluwe
stelletje loozers ... nog altijd klaar om te gaan marcheren bij het zingen van beduchte 40-er liedjes... laat voor mijn part vlaanderen dan maar apart gaan, aan dit soort mensen heb ik echt geen behoefte.. leve Brussel onafhankelijk :-) (joke vooraleer dit weer als extremist gezien wordt) ik ben Belg, gewoon en in tweede plaats nederlandstalig niet vlaams nationalist ... ergens verdienen ze medelijden toch ?
Ben Het Beu, Brussel
Ik ben beschaamd nederlandstalig te zijn ...
Stefaan Samain, Gent
Weet je wie we moeten loslaten, dat zijn die Vlaamse zeurpieten. Als ze niet tevreden zijn met de huidige situatie, dat ze allemaal hun valies opmaken en naar Holland verhuizen. Brussel loslaten? En wat nog allemaal? Alle randgemeenten die hoofdzakelijk Franstalig zijn? En wie gaan we dan afschudden? Antwerpen? Hasselt?
Lieve Cochoul, Evere
5000 Vlaamsche schreeuwers-dat is toch te verwaarlozen nietwaar. . Mogen de Brusselaars misschien ook nog zelf eens beslissen hoe en door wie ze geregeerd zullen worden? Je zou nog raar kunnen opkijken! . Ik ben het als Brusselaar meer dan beu hoe mensen uit Hasselt(en ik vraag me af hoe lang het geleden is dat ze Brus. nog eens bezochten) en andere Vlaamse steden altijd alles beter weten over hoe het leven hier is. Brussel is prachtige stad met inderdaad de + en - van elke wereldstad.
Tom Aat, Brussel
Ik zie alleen maar marginalen op de foto die waarschijnlijk alleen maar dialect Vlaams praten,nooit Brussel hebben bezocht en wss Brussel ook op de kaart niet kunnen aanduiden. Vlaanderen wordt met de dag nog meer bekrompen dan dat het al is. Al een geluk dat ze een cordon hebben aangelegd bij deze mensen.
VET KLEP,
5000 vlaamse extremisten op een bevolking van hoeveel, 5 miljoen Vlamingen ?? Moeten we daar echt rekening mee houden ? volgens mij is dit slechts een randgebeuren , een fait divers . goed nieuws om de komkommertijd mee op te vullen .
Sylvie Jenet, Sint-Pieters-Leeuw
hoeveel van die losers zijn er al ooit in Brussel geweest? zo een mooie stad, vol cultuur en geschiedenis, leuke cafétjes, leuke mensen... nee, de meesten denken dat Brussel een stad is met alleen allochtonen die ruzie zoeken! Fout! Trouwens heel België is mooi, waarom splitsen? Denken jullie misschien dat het alleen in België is dat één deel van het land geld geeft aan een ander? Dat er alleen in België azielzoekers zijn? Ik ben fier om Belg te zijn!
Jean-Louis Michel, Gent
die mensen zijn gek
pierre H., Gent
En binnekort ligt vlaanderen onder de zeespiegel en kunnen ze allemaal aziel vragen in wallonie! lol
Jose xxx, Antwerpen
Dat zijn er toch allemaal die al lang op pensioen zijn.Leven nog met vooroorlogse gedachtengoed.Hebben nog nooit van verenigd Europa gehoord met de Europese hoofdstad Brussel.
Guy Malfait, Londen
Zo'n marginaal gebeuren ... was het geen komkommertijd, geen kat die er naar omkeek.
jo jojo, Izegem
5000 oude,zieke en zonder toekomst
Bart Van Broeckhoven, Diksmuide
Laat ze maar lekker verder dromen de nationalisten,daar is niets mis mee. . Brussel loslaten?Tuurlijk dat,een stad met slechts 5% Vlamingen
Michel De Wilde, Bredene
Brussel loslaten? Als een bende geslagen honden? Wat een bende zieleknijpers zijn dat eigenlijk? Brussel is een bijzondere stad, en die blijft mijn hoofdstad. Het Vlaams gedachtengoed zit bol van de dommigheden. Hoe kan je nu in zoiets geloven?
le coq flamand, Neeroeteren
volgens mij nog allemaal collaborateurs, zo aan hun leeftijd te zien...
Marleen Daeleman, Aalst
kijk eens wat een verwrongen, boze gezichten allemaal. Ik ben blij dat ik dààr niet tussen sta!
ben hln, Gent
Hoeveel kaakslagen hebben ze nu weer aan elkaar gegeven? . En ja, die Nederlandse vlag vind ik werkelijk de max. Hallo, onafhankelijk Vlaanderen??
Nog Echtere Vlaming, Ichtegem
Grappig, die Nederlandse vlaggen.
Op 23 augustus 2009 omstreeks 22u15, zei Frans Denissen:
Als flaminganten nu eens zouden proberen om correct Nederlands te spellen (oefening baart kunst) en niet schrijven dat België niets meer voorstelD, zouden ze de Vlaamse zaak misschien meer vooruithelpen dan met ellenlange lezersbrieven.
Op 23 augustus 2009 omstreeks 21u50, zei Bernard Claeys:
Hoe sterk 'Vlaamse onafhankelijkheid' leeft merk je vooral op de IJzerwake en volgende week op de IJzerbedevaart en om voor LDD te stemmen zijn er wel andere dan flamingantische motieven, neem het effect van showman De Wever weg en NVA komt aan 10 % echte flaminganten. Vlaams Belang trekt vooral stemmen door zijn racisme.
Op 23 augustus 2009 omstreeks 21u20, zei Jan Janssens:
Hoeveel van de DS-lezers met een grote mond over Brussel wonen er eigenlijk ook? Aan de reacties te zien niet te veel. Hier wordt een beeld van Brussel in de jaren 60 geschetst. Natuurlijk zijn er altijd die het niet willen, net zoals er Vlamingen in Brussel pertinent weigeren een woord Frans over hun lippen te krijgen. Maar tegenwoordig doen de Franstaligen heus hun best hoor. De ironie is dan nog dat de extremisten (cf FDF) aan Franstalige kant vooral verfranste Vlamingen zijn - die overigens de voeling met de werkelijheid totaal kwijt zijn (er hangen hier handgeschreven briefjes in de buurt met 'plus que 65% de la Belgique est francophone! Knokke, Anvers, Gand!'). Maar goed, als Nederlandstalige Brusselaar (geen Vlaming, dat heeft zo'n donkerbruin-zwarte connotatie) heb ik misschien wat meer voeling met de realiteit dan met de doorsnee lezer uit, pakweg, Bachten De Kupe die ook zijn mening over Brussel heeft.
Op 23 augustus 2009 omstreeks 20u30, zei Lieve Cochoul:
Beste meneer Claessens ik woon in Brussel en ik kan u verzekeren dat ik niet elke dag uitgescholden wordt of vies bekeken omdat ik Nederlands spreek. Wanneer ik 's morgen De Standaard ga kopen bij mij Turkse krantenverkoper doet hij zijn uiterste best om mij in het Nederlands te helpen en ik begroet hem met een 'goeie morgen' in het Turks. Wij proberen hier met ongeveer 55 verschillende nationaliteiten samen te leven en ik geeft toe dat dit soms met vallen en opstaan is maar we zijn tenminste geen engerds en hebben een open kijk op de wereld. Trouwens steeds meer Franstaligen sturen hun kinderen naar het Ned. onderwijs omdat ze inzien dat tweetaligheid van groot belang is.
Bernard Claeys:
Leuk dat jaarlijks soort Bokrijkfeest, van een uitstervende soort. Dat heimat-onder-onsje zorgt ervoor dat we niet vergeten dat de goede Vlamingen tijdens Wereldoorlog II Duits blaften. Auf wiedersehen. Deutsch ist schöner dan Französisch!
(...) Op 23 augustus 2009 omstreeks 20u45, zei Lieven Van Nieuwenhuyze:
Leuk dat ook minder ontwikkelden een mening hebben en denken die te moeten delen.
Op 23 augustus 2009 omstreeks 21u22, zei Paul Pietermaat:
gelukkig dat u het toelaat om aan 'minder ontwikkelenden' ook een eigen mening te hebben, geestesgenoten uwer denkwijze vonden een gaskamer voor dat soort mensen een betere oplossing prettige avond nog
Op 23 augustus 2009 omstreeks 20u02, zei Paul Pietermaat:
meer dan 100.000 (jonge) mensen op Pukkelpop. slechts 5.000 (oude) mensen op de ijzerwake. la grenouille se prend pour un boeuf (de la fontaine) is dit de 'zwijgende' meerderheid van Vlaanderen, of slechts een handvol kwakende kikkers?))?
Op 23 augustus 2009 omstreeks 21u57, zei Frans Denissen:
Ik ben (volgens de huidige wetgeving) Vlaming (en volgens wetgevingen uit onplezieriger tijden 100% Ariër), en ik hoop me me bewust te zijn van mijn identiteit: in feite ben ik in deze volgorde: 1) Nederlandstalige; 2) Brabander (wat mijn 'moedertaal' betreft, dus noch Limburger noch West-Vlaming; 3) Belg; 4) EU-burger. Het woord 'Vlaming' roept alleen in bestuurlijke zin iets bij me op (ik leef gedeeltelijk onder de wetgeving van het Vlaams gewest). Ik moet dus wel uw grootste vijand zijn.